Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
ANNONS Innehåll från PostNord

Snart rullar lastbilen som går på batteri

Ellastbilen är den första batteridrivna lastbil som blivit godkänd att köra på allmän väg i Sverige.

Snart tas Sveriges första eldrivna lastbil i bruk. Den ingår i ett världsunikt innovationsprojekt där en elskena i vägen laddar fordon under färd.
– Intresset för elvägen är enormt. Vi får besök från hela världen, berättar Hans säll på NCC.

I dag får många fordon som går på el sin ström från luftledningar ovanför marken. Ingenjören Gunnar Asplund hade en idé om att i stället mata fordon med el direkt från vägbanan. 2009 startade han företaget Elways för att kunna utveckla sin idé. Kort därefter anslöt NCC och i dag står ett helt konsortium bakom projektet eRoad Arlanda, med aktörer som Swedavia Airports, KTH, ABT-bolagen och PostNord.

Efter år av både framgångar och bakslag är det äntligen dags att inviga den två kilometer långa elvägen som byggts på sträckan mellan Arlanda och Rosersberg.

– Det finns ett sug efter teknik som kan minska vårt beroende av fossila bränslen. Intresset för elvägen är enormt och vi har mer och mer förstått att det vi gör är unikt i världen, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC och konsortiets ordförande.

Han berättar om besök från EU-kommisionärer och infrastrukturministrar, grupper från Kina, Frankrike, Tyskland, Indien och Japan som intresserat inspekterar elskenan som ligger nersänkt i asfalten på allmän väg.

Här finns mer om PostNords hållbara samarbeten

Rädda för ny teknik

Tekniken fungerar så att energi överförs till fordonet via en avtagare som sänks ner mot skenans två spår i vägen. Så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Vid exempelvis en omkörning lyfts kontakten upp automatiskt. Tekniken har prövats på en testbana sedan 2012 och på allmän väg sedan hösten 2017 med stort fokus på trafiksäkerheten.

– Vi människor är ofta rädda för ny teknik och när man tillför el på allmän väg väcks det många frågor. Vi måste så klart kunna garantera säkerheten för andra trafikanter, säger Han Säll.

Elvägen bygger på samma teknik som en väggkontakt – två spår i skenan i stället för två hål i väggen, skillnaden är 800 volt i stället för 220 volt.

– Det finns ingen ström i vägytan. Du kan gå barfota på den där skenan. Strömmen slås bara på när det kommer ett fordon som är behörigt att plocka upp energi och skenan strömsätts 50 meter i taget, förklarar Hans Säll.

Fossilfri fordonsflotta

Efter invigningen ska tekniken testas i skarpt läge genom att PostNord använder ellastbilen i godstrafik mellan Arlanda och brevterminalen i Rosersberg.

– Det är otroligt kul att vara med i ett projekt som ligger så i framkant tekniskt och som kan vara en pusselbit för att nå en fossilfri fordonsflotta i framtiden. Förhoppningen på sikt är att elvägar ska bidra till att PostNord når sina miljömål, säger PostNords miljöchef Mårten Sjölin.

PostNords nuvarande mål, att minska CO2-utsläppen med 40 procent mellan 2009 och 2020, ligger för nära i tiden för att elvägar ska kunna bidra i stor skala. Detta är i stället ett långsiktigt projekt.

– Vi ser framför oss ett scenario där PostNords Green Flight-plan landar på Arlanda. Godset körs sedan med ellastbil till Rosersberg där det hanteras på en Green Building- terminal med en av Sveriges största solcellsparker på taket. Därefter lastas godset på tåg direkt från terminalen. Det är så vi måste tänka oss framtidens klimatsmarta logistiklösning, säger Mårten Sjölin.

Läs om projektet Grön rutt som ger en bättre boendemiljö

"Vore kapitalförstöring"

Projektet eRoad Arlanda skulle egentligen ha avslutats i juni 2018, men redan nu är det klart att konsortiet fortsätter att verka ett år till.

– Det vore kapitalförstöring att avsluta nu. Det finns ett behov av att prova det här under längre tid och säkerställa att man får all kunskap man behöver. Utmaningen framåt är att knyta strategiska samarbeten och hitta internationella standarder så att tekniken fungerar i flera länder, säger NCC:s Hans Säll.

De tydligaste fördelarna med tekniken, utöver minskade koldioxidutsläpp och lägre bränslekostnader, är att den har låga investeringskostnader, fungerar för alla fordonsslag och inte stör den estetiska miljön.

– Terminalbussar på flygplatser, transporter inom gruvindustrin, mellan produktionsanläggningar eller inom dagligvaruhandeln, det finns många privata aktörer som skulle kunna använda elvägar, säger Hans Säll.

Vad är din framtidsvision?

– Om man bara kommer några steg till med standardiseringsfrågorna, då tror jag att man på allvar kan prata om kommersiella elvägar inom fem till tio år.


Fakta
Ellastbilen av märke DAF är helt koldioxidfri och är den första elektriska lastbil som blivit godkänd att köra på allmän väg i Sverige.
Den ska köra PostNords gods på den projekterade elvägen under två år. Efter provtiden kommer man att utvärdera hur väl anläggningen fungerar i vanlig trafik samt vid olika väderförhållanden.
Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet står för 600 kilo. Som en jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo.
Några av deltagarna i projektet är Bilprovningen, Vattenfall, DAF, Swedavia Airports, KTH, NCC, e-Traction, Elways, ABT bolagen och PostNord. Läs mer på www.eroadarlanda.se


Fakta elhistoria

1881 Världens första elektriska fordon presenteras av fransmannen Gustave Trouvé.
1900 USA har 30 procent elbilar med flera laddstationer i storstäderna.
1971 Den första bilen på månen var en elbil. Eldrivna golfbilar börjar dyka upp.
1997 Världens första serietillverkade hybridbil dyker upp, en Toyota Prius med en bensinmotor och två elmotorer.
2018 Sveriges första ellastbil tas i bruk.
Källa: eroadarlanda.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!