AnnonsInnehåll från PostNord

PostNord: ”Förlåt Alex Schulman att vi är så usla att du aldrig har haft problem”

Publicerad

I en krönika skriver kolumnisten Alex Schulman om "PostNord-samhället där ingen längre kan lita på något" och beskriver PostNords personal som "en grupp sensationellt usla yrkesmänniskor". Han säger samtidigt att han själv aldrig haft problem med företaget. Nu svarar PostNords nya kommunikationschef Thomas Backteman.

"Hej Alex, spännande att du i en och samma krönika använder oss som exempel på att samhället inte fungerar, samtidigt som du själv konstaterar att du aldrig har haft några problem med oss på PostNord.

Jag tror att det är fler än du som känner så – många klagar, säkert med all rätt, men de allra flesta är inte missnöjda personligen utan tycker att utdelningen fungerar och de får sina brev och paket som de ska.

 

Läs mer om PostNords förändringsresa.

 

Det är dock en klen tröst för den som inte har fått sina brev och paket i tid eller på annat sätt blivit besviken på våra tjänster eller på vårt bemötande. Vi har uppenbarligen inte varit tillräckligt tydliga mot dem, och dig Alex, att vi tar er upplevelse av PostNord på största allvar.

 

Alex, när vi själva tittar på vår verksamhet är den verkligen inte utan problem. Våra 20 000 medarbetare jobbar varje dag och natt med att se till att alla 10 miljoner människor i hela Sverige kan få sina brev och paket i tid. Men det är inte utan utmaningar som vi kämpar med att klara av att hantera de 142 miljoner paket och fem miljarder brev som sorteras och levereras av oss varje år. Utmaningen är både att antalet brev blir färre och att antalet paket blir fler.

 

Redan nu på höstkanten hanterar vi lika många paket per dygn som vi gjorde under julruschen i fjol, och vi räknar med en uppgång fram till jul på cirka 15 procent. Det innebär att årets all time high för en enskild dag troligen kommer att vara över 600 000 paket. Alla organisationer som ökar sin verksamhet så snabbt på så kort tid skulle få en utmaning.

 

Läs om behovet av en ny postlag.

 

Vi kan tyvärr inte lova att allt blir bra och rätt redan imorgon Alex. Vi är en stor organisation som hanterar många miljoner brev och paket varje vecka och det tar tid att kvalitetssäkra i alla led. Vad vi däremot kan lova är att vi tydligare ska visa hur mycket vi bryr oss om allas upplevelse av oss. Vi ska också tydligt visa allt vi gör för att vi återigen ska förtjäna ditt och alla andra svenskars förtroende.

 

Så tack Alex Schulman, för att du engagerar dig fastän du själv aldrig har haft några problem med oss!

Hälsningar
Thomas Backteman, kommunikationschef PostNord

 

PS. Är du intresserad av vad vi gör i praktiken får du gärna komma ut och besöka oss på någon av alla våra anläggningar, säg till bara så ordnar vi ett besök. DS."

Till Expressens startsida