AnnonsInnehåll från PostNord
Svenskarna e-handlar som aldrig förr. PostNord upplever en volymökning på 46 procent i stället för prognosen på 20-30 procent. Foto: Kristina Sahlén
Svenskarna e-handlar som aldrig förr. PostNord upplever en volymökning på 46 procent i stället för prognosen på 20-30 procent. Foto: Kristina Sahlén

PostNord bakom rubrikerna

Publicerad

"Paketkaos!", "Ombuden svämmar över", "PostNord dumpar paket på Arlanda". De senaste dagarna har PostNord varit flitigt förekommande i svenska medier. Vi reder ut vad som egentligen ligger bakom rubrikerna.

Den 30 november skickade PostNord ett pressmeddelande som uppmanade alla som e-handlat kring Black Friday att underlätta för ombuden och så snabbt som möjligt hämta aviserade paket. Uppmärksamheten i media blev stor med rubriker om paketkaos och dumpade paket på Arlanda. Men kaos är inte det ord som PostNord Sveriges Distributionschef Erika Ahlqvist vill använda för att beskriva nuläget.

─ Vi har haft otroligt mycket att göra den senaste veckan, och det är hårt tryck på våra terminaler, inom distributionen och hos våra ombud. Men vi har jobbat dygnet runt i tio dagar, och vi har bra kontroll på läget.

Men varför har inte PostNord förberett sig bättre? Det är väl ingen nyhet att Black Friday är en stor shoppinghelg och att julen inträffar fyra veckor senare?

─ Vi hade planerat för 25-30 procent högre paketvolymer dagarna efter Black Friday. I stället ökade våra volymer med 46 procent och de höga volymerna har därefter fortsatt på en helt annan nivå än för ett år sedan, säger Erika Ahlqvist.

Går inte sådant att förutse?

─ Det fanns inga tecken på en sådan exceptionell tillväxt, varken i de julklappsundersökningar vi genomför inför jul, eller i e-handelsföretagens prognoser till oss. Vilken affärsmässig verksamhet vågar förberedda verksamheten för en 50-procentig ökning när prognoserna visar 25-30 procent? Ingen hade kunnat drömma om den utveckling vi ser just nu.

 

Svenskarna handlade för fem miljarder under Black Friday.

 

I tidningarna står det nu att PostNord dumpar säckvis med Kinapaket utanför sin terminal på Arlanda. Och att området dessutom är obevakat. Stämmer det?

─ Ordet "dumpar" känns inte rättvisande. Det handlar om säckar med Kinapaket som flygbolagen ställer på vagnar utanför PostNords terminal på Arlanda, säger PostNord Sveriges terminalchef Peter Hesslin. Området på Arlanda är säkerhetsklassat. Säkerheten är hög på hela flygplatsen och dessa säckar ligger innanför säkerhetskontrollerna.

På PostNords brevterminal på Arlanda väller paketen in i en strid men ojämn ström. Under januari till september förra året hade 14,5 miljoner paket kommit till Arlanda från Kina. I år är siffran redan uppe i runt 24 miljoner. Det är en ökning med drygt 65 procent.

– Självklart ska försändelserna in i terminalen så fort som möjligt. Men när det kommer flera flyg samtidigt med tiotusentals Kinapaket får inte allt plats inne i vår terminal. Vi tar successivt in säckarna i terminalen, men ibland kommer det nya vagnar med försändelser innan vi lyckats beta av alla tidigare. För en lekman kan det därför se ut som om det är samma säckar som står utanför terminalen flera dagar i rad.

Men finns det risk att varorna skadas av att säckarna ligger utomhus?

– Säckarna är väderbeständiga så försändelserna påverkas inte av eventuellt regn, säger Peter Hesslin.

 

Läs om hur paketen från Kina utmanar PostNord.

 

PostNord har i år förberett sig för julhandeln genom att bland annat införa lördagsleveranser till ombud, förstärka ombudsnätet, öka kundservice öppettider och anställa 2 800 extra medarbetare. Dessutom har man förstärkt med extra arbetspass på paketterminalerna som nu kör dygnet runt och satt in extra transporter till ombuden för att få ut alla de e-handlade försändelserna så fort som möjligt.

Hur ser det ut hos ombuden – är hyllorna överfyllda?

─ Det är naturligtvis väldigt mycket paket hos ombuden just nu eftersom det e-handlats så mycket, men personalen där gör ett fantastiskt jobb. Om du har ett paket att hämta uppskattar vi om du gör det så fort du kan för att göra plats för nya som strömmar in. Vi och våra ombud är verkligen tacksamma för all hjälp vi kan få, säger Erika Ahlqvist.

Vågar man fortfarande e-handla sina julklappar på nätet? Kommer PostNord hinna leverera dem före jul?

– Ja, det gör vi. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att även e-handelsföretagen ska hinna packa beställningarna. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på vad e-handelsföretaget du handlar från anger för sista datum för leverans före jul, och var noga när du anger din adress. Däremot skulle jag inte handla några julklappar från Kina längre, eftersom det ibland kan ta upp till två månader innan Kinapaketen når oss i Sverige, säger Erika Ahlqvist.

Till Expressens startsida