Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
ANNONS Innehåll från PostNord

Passa på – nu kan du ställa dina frågor till PostNord

De har redan träffat tusentals svenskar, svarat på frågor om Kinamoms och försenade leveranser, men också fått positiv respons från nöjda mottagare.

Nu vill PostNord veta vad stockholmarna tycker.

– Med den här turnén vill vi visa att vi är närvarande i hela Sverige och att vi tar kritiken på allvar, säger PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol.

Den 18-19 maj står en 13,5 meter lång och fem meter bred PostNord-trailer vid Kungens Kurvas Shoppingcenter i Stockholm. Besöket är en del av en två månader lång turné där PostNord möter allmänheten, politiker och egna medarbetare på orten för att lyssna på åsikter och svara på frågor om företaget.

Det har kallats både "charmoffensiv" och "botgöringskampanj", men turnén är helt enkelt en konkret reaktion på den kritik företaget mottagit under det senaste året och det faktum att svenska folkets förtroende för PostNord är rekordlågt.

– Det är ett sätt för oss att komma ut och direkt möta allmänheten, lyssna på folks frågor och synpunkter och naturligtvis försöka ge så många svar som möjligt, säger PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol.

– Jag har själv varit med i flera städer och det har varit både givande och lite omtumlande. Det är väldigt annorlunda att ta del av en persons besvikelse öga mot öga kontra att göra det via ett mejl eller ett telefonsamtal, konstaterar hon.

PostNord lyssnar – läs mer om turnén och ställ dina egna frågor här

Påverkade kvaliteten

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten.

– Samhället är i ständig förändring. Vi måste hela tiden följa med och se över infrastruktur och arbetssätt, men omställningen gick ett tag för snabbt och det påverkade vår kvalitet, säger Annemarie Gardshol och fortsätter:

– Det absolut viktigaste just nu är att hitta tillbaka till en bättre kvalitet och vinna tillbaka förtroendet från allmänheten, samtidigt som vi fortsätter att utveckla nya, moderna leveransformer.

Läs om kriserna som format PostNord

Ny momshantering

Men kvalitetsbrister är inte den enda frågan där PostNord fått kritik. I mars infördes nya regler där PostNord har fått till uppgift att säkerställa att moms betalas in på de varor som e-handlas från Kina eller andra länder utanför EU. För att täcka kostnaderna för hanteringen tar PostNord ut en avgift på 75 kronor per försändelse.

– Det kan handla om lön till personal, skatter och ny teknisk utrustning. Jag förstår att man kan ha synpunkter på avgiften, men vi måste följa de direktiv vi får från de myndigheter som reglerar vår verksamhet, säger Annemarie Gardshol.

– Samtidigt arbetar vi nu på att ta fram en lösning som ska göra det lättare, och förhoppningsvis även billigare igen, för konsumenten att handla varor från länder utanför EU.

Tar emot synpunkter

PostNords turné som når 21 orter i Sverige är en del av konceptet "PostNord lyssnar" som funnits i ungefär ett år. Det innebär att mottagare kan lämna åsikter, bland annat via PostNords mottagarapp, hos kundservice och genom enkäter som skickas ut med post. Det här är dock första gången PostNord ger sig ut på vägarna för att bemöta den kritik som företaget har fått.

– Utmaningen för PostNord är att vi måste fortsätta att möta kraven på nya, smarta tjänster som underlättar vardagen och samtidigt sköta vårt samhällsuppdrag som innebär att det ska finnas en posttjänst i hela landet som besöker samtliga hushåll varje dag. Båda delarna är lika viktiga och krävs för att vi ska möta svenskarnas förväntningar på oss.

För den som är intresserad av att dela med sig av sina erfarenheter finns PostNord på plats på parkeringen vid Kungens Kurvas Shoppingcenter under den 18 och 19 maj. Trailern är öppen 10-18 på fredagen och 10-15 på lördagen.

 


Det här är PostNord lyssnar
PostNords turné når 21 orter i Sverige och är en del av konceptet PostNord lyssnar som funnits i ungefär ett år. Det innebär att mottagare kan lämna åsikter, bland annat via PostNords mottagarapp, hos kundservice och genom enkäter som skickas ut med post. Det här är dock första gången PostNord ger sig ut på vägarna för att ta emot synpunkter och bemöta den kritik som företaget har fått. Turnén startade i Borlänge den 9 april och avslutas i Umeå den 16 juni.

Fakta brev och paket
År 2000 skickade vi 3,26 miljarder brev i Sverige. Förra året var siffran 1,74 miljarder – vilket är en minskning med drygt hälften. Samtidigt växer e-handeln så det knakar. 2017 e-handlade svenskarna för 67 miljarder kronor. Under första kvartalet 2018 ökade e-handeln i Sverige med 17 procent. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer summan att fördubblas på 5 år.
Om man spanar in i framtiden kommer utvecklingen från brev till paket sannolikt att fortsätta, och brevbärarens roll se väldigt annorlunda ut om några år. Till exempel vill 42 procent av de som e-handlar få sina varor levererade till en låst varubox utanför villan eller i entrén till fastigheten. 13 procent vill att brevbäraren har en engångskod till husets digitala lås och ställer varan innanför dörren.
Källa: E-barometern Årsrapport 2017, E-barometern Q1 2018

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!