Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från PostNord

Paket från Kina – så fungerar det

Det strömmar in billiga mobilskal, sminkprodukter och knäppa leksaker till Sverige. Bara i år har antalet småpaket från Kina ökat med drygt 65 procent. En explosionsartad utveckling som utmanar alla oss som levererar paketen.

Media har de senaste dagarna rapporterat om att det förekommer att säckvis med e-handlade kinapaket får stå utomhus obevakade i väntan på att få komma in i PostNords brevterminal på Arlanda. Ibland får vagnar med säckar inte ens plats under tak utan kan få stå ute och riskera att hamna i regn.

– Självklart ska försändelserna in i terminalen så fort som möjligt. Men när det kommer flera flyg samtidigt med tiotusentals Kinapaket får inte allt plats inne i vår terminal. Vi tar successivt in säckarna i terminalen men ibland kommer det nya vagnar med försändelser innan vi lyckats beta av alla tidigare. För en lekman kan det därför se ut som om samma säckar stått utanför terminalen flera dagar i rad. Säckarna är väderbeständiga så försändelserna påverkas inte av eventuellt regn. Och området på Arlanda är säkerhetsklassat. Säkerheten är hög på hela flygplatsen, säger PostNord Sveriges terminalchef Peter Hesslin.

Dramatisk ökning

På PostNords brevterminal på Arlanda väller paketen in i en strid men ojämn ström. Januari till september förra året hade 14,5 miljoner paket kommit till Arlanda från Kina. I år är siffran redan uppe i drygt 24 miljoner. Det är en ökning med drygt 65 procent.

– Vi får omkring 150 000 paket varje dag från Kina, men det kan vara betydligt fler en dag och färre en annan. Vår stora utmaning är att vi aldrig får några prognoser. Vi vet inte vad eller hur mycket som ska komma förrän det landar här på Arlanda. Ena minuten är det helt tomt utanför vår terminal, nästa står där flera containrar med tiotusentals försändelser, säger Peter Hesslin.

Sorteringen är också en stor utmaning, fortsätter Peter.

– De flesta kinapaketen är skickade som en typ av brev som inte kan sorteras av våra maskiner. Så vi måste hantera många av dessa runt 150 000 försändelser för hand på terminalen. Det tar tid och kräver mer personal.

Roboten som sorterar 20 000 paket i timmen.

Lagras i veckor

I Sverige kliar sig många e-handlare i huvudet och försöker göra leveranserna så flexibla och snabba det bara går. I Kina hanteras e-handeln annorlunda. Leveranser kan fördröjas i flera veckor i väntan på att det ska komma lediga transporter och till skillnad från i Sverige saknas centrallager.

– När du beställer från Wish eller Alibaba, för att nämna två av de mest populära sajterna, så skickar de i sin tur över ordern till den som säljer produkten. Det är svårt att se om den över huvud taget finns på lager och sedan skickas produkten mellan flera olika aktörer i utlandet innan den når Arlanda, berättar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Baksidan av myntet är de långa leveranstiderna. Snittiden är 15 dagar men upp till två månaders väntan kan förekomma. Då har försändelsen färdats över halva jordklotet och hanterats i många led.

Fortsatt ökning väntas

Storbritannien var länge svenskarnas favoritland att e-handla från, men förra året spurtade Kina om ordentligt. Enligt PostNords rapport E-barometern uppger över 30 procent av de som e-handlar att de nätshoppat från Kina.

Det som lockar är billiga priser, ett närmast oändligt utbud och mer eller mindre udda produkter. Vad sägs om en portabel urinoar för endast 17 kronor, bantningsörhängen för 9 kronor eller ett stickat skägg för 44 kronor, för att ta några exempel från några av de populäraste kinesiska e-handelssajterna

Ladda ner E-barometern Q3 här.

 

Arne Anderssons trendspaning är att ökningen kommer att fortsätta så länge produkterna är så här billiga. Samtidigt spår han att Wish och de andra aktörerna nu bygger upp sina enorma kunddatabaser för att så småningom kunna ge fler och mer relevanta erbjudanden till kunderna och successivt höja både priser och kvalitet på varorna. Den stora frågan om leveranssäkerhet lär däremot finnas kvar så länge inte Kina ändrar hela sitt logistikflöde.

– Vi är glada för all e-handel, men det är en utmaning när vi inte vet hur mycket och när varor kommer till Sverige och det finns inget spårningssystem på de här paketen, säger Arne Andersson.


Tips till dig som e-handlar från Kina
1. Var uppmärksam på vilka leveranstider som anges på de olika sajterna. Ha inte för bråttom med det du beställer. Många vägar och flygplatser ska passeras och leveranstider mellan två veckor och två månader förekommer.
2. Att beställa julklappar eller födelsedagspresenter från Kina kan vara riskabelt om man vill vara säker på att de ska komma fram i tid. Se därför till att vara ute i mycket god tid.
3. Returreglerna är ofta så krångliga så att många konsumenter inte tycker att det är värt att returnera sina varor. Att köpa två olika storlekar för att sedan prova hemma är inte att rekommendera.
4. Det finns som regel ingen spårning på paketen från Kina så som konsument har du ingen aning om när paketet kommer och kan inte följa din leverans.