AnnonsInnehåll från PostNord

Här är svenskarnas e-handelsfavoriter

Publicerad

Apotea har röstats fram som svenska folkets e-handelsfavorit, tätt följd av Adlibris och CDON.

– Det är oerhört roligt och jag blir väldigt smickrad, det är det finaste priset man kan få som e-handlare, säger Pär Svärdson, vd för Apotea som även startade Adlibris för 20 år sedan.

Nätapoteket Apotea är svenskarnas favoritsajt att e-handla från, det visar en konsumentundersökning från PostNord där 6 000 personer har svarat på frågor om näthandel. Apoteas produkter är tacksamma att sälja via nätet, de går smidigt ner i brevlådan och har ingen kläm och känn-faktor. Men utmärkelsen Svenska folkets e-handelsfavorit handlar även om valmöjligheterna i leveransen, menar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

– Leveransen blir en allt viktigare del av köpupplevelsen och det är ett betydligt större fokus på vad som händer efter köpet, själva leveransen. En stor andel svenska konsumenter vill kunna påverka hur de får sina varor och sedan kunna uppdatera sig om var ett visst paket befinner sig. Dessutom har konsumenterna mycket större förväntningar på snabbhet i leveransen, säger Carin Blom, och menar att Apotea har lyckats just med detta.

 

Appen som gör det enklare att handla på nätet

 

– Apotea är jätteduktiga på att tänka enkelhet och smidighet i hela köpet och kombinerar det och ett stort utbud med låga priser, vilket många onlinekonsumenter älskar. De satsar mycket på snabbhet och att ge konsumenterna möjlighet att kunna välja när och hur man vill ha en leverans. Kunderna kan välja hur fort de vill ha leveransen och om det ska komma rakt ner i brevlådan, till ombud eller få det hemlevererat, säger hon.

20 procent av de nordiska e-handlarna är villiga att betala mer för att få en snabbare leverans, helst nästa dag. 8 av 10 konsumenter vill kunna välja hur de får sina leveranser, enligt E-barometern. Detta är något som Apotea har tagit fasta på. Vd:n Pär Svärdson kallar sig själv logistiknörd och får hem minst en leverans i veckan för att kunna säkerställa att paketen är snyggt packade och kommer hem på önskat leveranssätt. Fem år har gått sedan han grundade Apotea efter att ha tagit över det förlusttyngda Familjeapoteket. Antalet paketleveranser om året har ökat från 30 000 till tre miljoner.


Läs mer om innovativa e-handelsleveranser. 

 

– Vissa kanske tycker att jag är onödigt intresserad av detaljfrågor i logistiken men det har nog varit mycket av vår framgångsfaktor. Redan från början har vi fokuserat på leveranser och ganska lite på sälj och marknadsföring. Jag fascineras över att inte fler e-handlare är mer intresserade av logistikdelen när kunderna är så oerhört intresserade av allt som har med leveranser att göra, säger han.

En till två dagar i veckan åker Pär Svärdson till Apoteas lager i Morgongåva för att närstudera vad som kan bli bättre i flödena. De dagar han inte är där pratar han minst en gång med personalen för att stämma av läget.

– Allt blir så tydligt när man är där. Är det besvärligt att hitta lagersaldot på hyllan, ligger paketet där det ska, är alla nöjda på lagret och hur är stämningen? Jag fattar bättre beslut när jag själv vet hur allt fungerar. Egentligen är det inte konstigare än inom vilken annan verksamhet som helst.

Tvåan på listan över svenskarnas e-handelsfavoriter, bokjätten Adlibris, är också Pär Svärdsons skapelse, men 1997 såg utmaningarna med näthandel lite annorlunda ut.

– Vi fick börja med att berätta vad internet är. Det var inte självklart för alla, att man behövde ha en dator, ett modem och ett internetabonnemang för att kunna köpa våra böcker. Våra första kunder var tjugoåriga killar som inte alls var litteraturintresserade, men de ville visa att de hade handlat på nätet.

Även om mycket har hänt på tjugo år är det också mycket som är sig likt. Och kanske ligger framgången även där, i den tydliga enkelheten.

– Apoteas nuvarande sajt har inte jättestora skillnader mot hur vi en gång började med Adlibris, om man bortser från designen förstås. Det finns en kundvagn, några produkter som exponeras, en tydlighet vad gäller pris och en riktigt bra leverans, avslutar Pär Svärdson.

Till Expressens startsida