Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från PostNord

Antalet paket har ökat explosionsartat

Antalet skickade brev sjunker dramatiskt medan antalet paket ökar explosionsartat.

En historisk omställning som ställer helt nya krav.

– För oss ligger utmaningen i att utveckla moderna leveransformer och samtidigt behålla kvaliteten på den viktiga samhällsservice som brevbäringen är, säger PostNord Sveriges VD Annemarie Gardshol.

År 2000 skickade vi 3,26 miljarder brev i Sverige. Förra året var siffran 1,74 miljarder – vilket är en minskning med drygt hälften. Samtidigt växer e-handeln så det knakar.

För tio år sedan shoppade svenskarna på nätet för 25 miljarder kronor. 2017 var e-handelns omsättning 67 miljarder kronor.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer summan att fördubblas på 5 år, enligt PostNords senaste rapport E-barometern.

– Vi ser ett ändrat beteende i hela samhället. Svenskarna kommunicerar via sms och sociala medier i stället för att skicka brev, tittar på strömmad tv, lyssnar på strömmad musik och läser morgontidningen på läsplatta i stället för på papper, säger Annemarie Gardshol.

 

Läs om kriserna som format PostNord

Påverkade kvaliteten

Dramatiska förändringar som har tvingat bland andra PostNord till en komplex omställning av verksamheten, som inte skett utan svårigheter och kritik från allmänheten.

– Samhället är i ständig förändring och vi måste hela tiden följa med och se över infrastruktur och arbetssätt. Det kan handla om att sortera mer post maskinellt eller utveckla nya leveransformer, säger Annemarie Gardshol och fortsätter:

– Men den omställningen gick ett tag för snabbt, vilket påverkade kvaliteten. Det absolut viktigaste just nu är att hitta tillbaka till en bättre kvalitet och vinna tillbaka förtroendet från allmänheten, samtidigt som vi fortsätter att förändras, säger Annemarie Gardshol.

Stora samhällsskiften

Det är dock inte första gången som PostNord, och före det Posten, har anpassat verksamheten efter stora samhällskiften. Redan på 1800-talet var Postverket i Sverige bland de första i Europa med att köpa in ångbåtar för snabbare leveranser över Mälaren.

Under 1970-talet automatiserades postsorteringen och enorma terminaler byggdes för att kunna hantera alla brev. Ett annat tydligt skifte var när postkontoren försvann i slutet av 1990-talet.

– Vi såg tidigt utvecklingen inom e-handeln och förstod att det krävdes längre öppettider och bättre lägen där det var smidigare för kunden att hämta sina försändelser, säger Kenneth Verlage, som är affärsutvecklingschef på PostNord.

Massiv kritik

Lösningen blev en omdefiniering av hela Posten som innebar att alla postkontor stängdes. I stället öppnades postombud i anknytning till ställen som folk besökte ofta, som matbutiker eller bensinmackar. Kritiken från allmänheten var massiv.

– Vi visste att det skulle ta tid för folk att vänja sig, men i dag tror jag inte att någon kan säga att servicen blev sämre, säger Kenneth Verlage.

 

Se vart ditt paket är, när det kommer fram och hur stort det är i PostNords app

Nu har PostNord runt 2 000 ombud i Sverige, med betydligt generösare öppettider och större tillgänglighet än dåtidens postkontor.

En annan viktig pusselbit i utvecklingen av nya tjänster är PostNords mottagarapp – som på många vis är som ett litet postkontor direkt i fickan.

– I appen kan du välja dag och tid för hemleverans eller välja att få leveransen även om du inte är hemma. I höstas införde vi också leveranser kvällstid, allt för att möta konsumenternas krav på flexibilitet och bekvämlighet. Folk har olika vardagsliv och ett leveranssätt passar inte alla, säger Kenneth Verlage.

Framtidens posttjänst

Om man spanar in i framtiden kommer utvecklingen från brev till paket sannolikt att fortsätta, och brevbärarens roll se väldigt annorlunda ut om några år.

Till exempel vill 42 procent av de som e-handlar få sina varor levererade till en låst varubox utanför villan eller i entrén till fastigheten. 13 procent vill att brevbäraren har en engångskod till husets digitala lås och ställer varan innanför dörren, allt enligt E-barometern Årsrapport 2017.

– Vi måste fortsätta att möta utvecklingen och kraven på nya, smarta tjänster som underlättar vardagen för svenskarna. Samtidigt måste vi fortsätta sköta vårt samhällsuppdrag som innebär att det ska finnas en posttjänst i hela landet. Båda delarna är lika viktiga och krävs för att vi ska möta svenskarnas förväntningar på oss, avslutar Annemarie Gardshol.

 

Fakta omställningen på postmarknaden

Post- och telestyrelsen (PTS) konstaterade redan i rapporten Svensk postmarknad 2015:

"Hela postbranschen genomgår för närvarande en omvälvande strukturomvandling. Aldrig tidigare har utvecklingen skett så snabbt och så genomgripande. Det är heller inget som talar för att denna utveckling är på väg att mattas av, utan tvärtom är det sannolikt ett normaltillstånd som kommer att vara under lång tid framåt."

 

Fakta posthistoria

I Sverige grundades Postverket 1636 av statsmannen Axel Oxenstierna. Det skickades ungefär 300 brev årligen och posten förväntades att gå en gång i veckan. I början av 1700-talet skickades över 280 000 brev årligen. År 1800 skickades 2 miljoner brev och år 1900 var den siffran 260 miljoner brev per år i Sverige. 1855 fick vi enhetsporto i Sverige i form av frimärket. Det första frimärket kostade 4 skilling banko, vilket är ungefär en timlön i dag.

Efter nästan 350 år där antalet brev ökade stadigt från år till år började trendkurvan i slutet av 1990-talet plötsligt att peka neråt. Digitaliseringen av samhället tog fart med e-post, sms och senare sociala medier. I stället ökar e-handeln och antalet skickade paket. 2017 levererade PostNord 97,7 miljoner paket i Sverige.