Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
ANNONS Innehåll från PostNord

Allt du behöver veta om Kinapaketen och avtalet med Wish

De senaste veckorna har PostNord pressats om en lösning på momsfrågan. Nu är första steget taget genom ett samarbete med Wish, som gör det både lättare och billigare att shoppa från e-handelsjätten.

Efter veckor av diskussioner och systemutveckling är det äntligen klart. PostNord och Wish är överens om en lösning som ska göra det enklare för svenska konsumenter att handla från den populära e-handelsplattformen. Den går kort och gott ut på att alla kostnader hanteras vid själva köpet.

– Den svenska momsen administreras av Wish och alla avgifter bakas in i priset. Det blir alltså inga överraskningar när försändelsen kommer till Sverige, inte heller några onödiga väntetider eftersom paketet går rakt in i brevflödet, förklarar Peter Hesslin som är chef för Solutions på PostNord Sverige.

Här kan du läsa mer om Kinapaketen

Mindre krångel

Arbetet med att hitta en enklare lösning började redan när Tullverket den 1 mars 2018 skärpte reglerna för moms på varor som e-handlas från länder utanför EU. PostNord fick ett par veckor på sig att ta fram en helt ny process för att administrera momsinbetalningarna, och införde även en avgift på 75 kronor för att täcka kostnaderna för den nya hanteringen.

– Det fina med Wish-lösningen är att vi slipper mycket av det krångliga, manuella arbetet som annars omgärdar de här försändelserna. I dag tar vi ett foto av varje paket och skapar en datafil för att kunna skicka ut en avisering med en uppmaning om att betala momsen.

– I uppgörelsen med Wish kommer nu inte bara paketen skickas till oss utan även en färdig datafil vilket förenklar arbetet enormt, och ger oss möjlighet att sänka avgiften radikalt och ta ut den direkt från e-handlaren och inte konsument, säger Peter Hesslin.

Ladda ner PostNords smarta mottagarapp

"Hur mycket lägre?"

När PostNord sände live från Centralen i Stockholm den 29-30 maj pressades företagets ledning av programledaren Lennart Persson som ville veta "Hur mycket lägre blir avgiften?". PostNords vd Håkan Ericsson lovade "under 25 kronor" och det kan också Peter Hesslin skriva under på.

– Det blir det alla gånger, men eftersom vi har ett avtal med Wish är det upp till dem om de vill redovisa den kostnaden eller inte, säger han.
Som konsument är det viktigt att komma ihåg att det här förfarandet än så länge bara gäller den som handlar från Wish. På alla andra paket från tredjeland måste momsen betalas in vid ankomst till Sverige, tillsammans med en avgift på 75 kronor.

– Det här är bara ett första steg. Vi sitter just nu i diskussioner med andra internationella e-handlare. Vi hoppas förstås att fler vill ansluta sig till den här lösningen.

– Det skulle både gynna den växande e-handeln och göra att fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader, avslutar Peter Hesslin

 

Frågor och svar om momsen

Vad var det som hände den 1 mars 2018?
– Den 1 mars instruerade Tullverket PostNord om att bolaget måste se till att momsen på försändelser från alla länder utanför EU:s tullunion är inbetald innan paketen kan skickas ut. Alla postförsändelser med ett deklarerat värde ska momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kostar 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på.

Varför måste jag betala svensk moms när jag handlar från utlandet?
– Det är lag på det i Sverige. Tidigare låg ansvaret att upprätta en momsdeklaration på den som importerar. Det som är nytt sedan 1 mars är att PostNord fått uppdraget att se till att moms blir inbetalt innan försändelsen delas ut.

Varför tar PostNord ut en avgift?
– När Tullverket gav PostNord i uppdrag att sköta momshanteringen togs en helt ny process fram för att klara av uppgiften. Avgiften ska täcka de kostnader PostNord har för hanteringen, till exempel lön till personal, skatter, teknisk utrustning och lager.

Hur stor är avgiften i dag?
– För alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor är avgiften 75 kronor. För försändelser med ett värde över 1 500 kronor är avgiften 125 kronor, vilket också täcker den tulldeklaration som måste göras.

Vad blir skillnaden med den nya lösningen som Wish är först med att använda?

– PostNords samarbete med e-handelsplattformen Wish innebär att den svenska momsen betalas redan vid köptillfället. Wish skapar också en datafil för varje försändelse, vilket förenklar hanteringen för PostNord och gör att avgiften kan sänkas avsevärt. Dessutom drabbas inte paketen av onödiga förseningar då de inte behöver lagras i väntan på momsinbetalningen.

Vad gäller när man e-handlar från ett EU-land?
– Då påverkas du inte alls. Inom EU får varor skickas fritt med undantag från ett fåtal varukategorier, exempelvis alkohol.