Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Partytajm

Åtta tips: Skapa en oförglömlig babyshower

Tema, dekorationer, gender reveal och shopping. Det är mycket att hålla reda på för den som fått äran att arrangera en babyshower. Här är åtta tips som hjälper dig på vägen.

Extern länk: Partytajm.se har allt du behöver till dop, namngivningskalas och babyshower

#1: Vem arrangerar och när?

Babyshowern arrangeras oftast av nära vän till mamman och hålls vanligtvis omkring vecka 30. Hela poängen med festen är att den blivande mamman ska uppmärksammas och ha en härlig stund med nära och kära. Ibland bestäms tidpunkten i samförstånd mellan mamman och arrangören, och ibland är det en överraskning. Det blir allt vanligare att papporna deltar, eller har en egen man shower.

#2: Ett kul tema

Att välja ett tema för babyshowern är ett bra sätt att få en sammanhängande inramning – och det gör också att evenemanget blir lättare att planera. Det blir extra kul om temat andas graviditet men samtidigt faller den blivande mamman i smaken.

#3: Dekorera mera – och gärna lite till

Dekorationer är A och O när det kommer till att skapa en härlig stämning. Ballonger i olika färger och former, girlanger, glas och tallrikar – allt får gärna följa det valda temat.

#4: Aktiviteter

Förutom det uppenbara – att mysa med vänner och familj – är lekarna centrala vid babyshowern.
● Gissa babyn. Alla inbjudna tar med en bild på sig själva som nyfödda, bilderna numreras och läggs sedan för allmän beskådan. Under babyshowern får gästerna försöka para ihop rätt bild med rätt gäst.
● Baby-varianter av klassiker. Memory, musikquiz och frågesporter med bebistema går enkelt att göra själv.
● Smaktest. Att para ihop en sked barnmat med rätt burk är inte så enkelt som man kan tro.
● Designa kläder. Med vita babykläder och textilfärg kan gästerna tillsammans skapa plagg som blir minnen för livet.

#5: Snabbfixade snacks

Självklart ska maten och fikat smaka bra och passa temat, men ännu viktigare är att förtäringarna inte tar för mycket kraft. Fokus för både gäst och värd bör ligga på att umgås, ingen ska behöva stå i köket. Förbered mat som sallader, goda röror och bröd där gästerna kan plocka lite som dom vill. Kanske kan någon av gästerna ta med sig hembakat?

#6: Presenterna

Det händer att arrangören sätter ihop en önskelista till babyshowern, men det är helt okej att gå utanför den om man har kommit på en bra present. Man kan även gå ihop flera för att köpa något rejält till den blivande föräldern.

#7: Förvandla babyshowern till ett "gender reveal party"

Precis som namnet antyder är syftet att i grupp avslöja vilket kön barnet har. Fenomenet är förhållandevis nytt och här finns inga strikta regler. En väg att gå är att de blivande föräldrarna låter en närstående vän få reda på barnets kön – men själva förblir ovetandes. När alla sedan väl är samlade på partyt avslöjas det för hela gruppen, inklusive föräldrarna, till exempel genom att smälla en ballong fylld med blått konfetti, för pojke, eller rosa, för flicka.

#8: Shoppa smart

Att arrangera en babyshower kräver planerande, tålamod och shopping. Den som vill göra det lite enklare och smidigare för sig kan vända sig till Partytajm.se och köpa allt som behövs på ett och samma ställe.


Extern länk: Här hittar du allt du kan tänkas behöva för att ordna en lyckad babyshower