Annons Innehåll från Mercedes

Dieselmotor och laddhybrid – det bästa av två världar

Eldrift till vardags. Och en modern dieselmotor som erbjuder både kraft och räckvidd när man vill köra längre.
Mercedes-Benz har som enda biltillverkare förenat det bästa av två världar i inte mindre än 10 dieselladdhybrider. Totalt har tillverkaren 25 olika hybridmodeller på den svenska marknaden idag.

 EXTERN LÄNK: Lär dig mer om Mercedes laddhybrider


Laddhybrider blir allt vanligare och fler upptäcker hur smidigt det går att klara vardagskörningen och stadstrafiken på ren el och samtidigt kunna använda en förbränningsmotor vid längre körsträckor. 

Enligt den svenska kunskapsmyndigheten Trafa (Trafikanalys) kör en bilist i genomsnitt 34 kilometer per dag och 75 procent av alla vardagsresor är under 20 kilometer. 

Med andra ord klarar de flesta som laddar sin bil hemma sina vardagsresor på eldrift.

Lägre CO2-utsläpp

Men, sen gäller det även att hålla nere koldioxidutsläppen när förbränningsmotorn tar över. Därför är en laddhybrid med dieselmotor ofta det bästa valet för den som vill köra klimatsmart. En modern dieselmotor är effektivare och har lägre förbrukning än en bensinmotor. Dessutom släpper en liter förbränd diesel ut något mindre koldioxid än en liter bensin. Allt fler bränslebolag blandar också in förnybar biodiesel i sin vanliga diesel – till exempel tallolja, HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) eller RME (rapsolja).

Härlig att köra

Men en dieselladdhybrid är inte bara ett klokt miljöval, det är dessutom en härlig bil att köra. Ett exempel är Mercedes E-Klass. Modellen har i decennier varit sinnebilden för premiumklass med sin åkkomfort, generösa utrymmen och funktionella lösningar. 

Som laddhybrid tar den sig dessutom fram nästintill ljudlöst med en offensiv acceleration – de 306 hästkrafterna borgar för en acceleration 0–100 km/tim på 5,6 sekunder (gäller C 300 de Sedan).

Bra totalekonomi

Ekonomin då? 

En laddhybrid kostar normalt mer i inköp än motsvarande modell med enbart förbränningsmotor. Men det kompenseras av en miljöbonus på upp till 35 700 kronor (för privatpersoner), lägre skatt (för vissa modeller så låg som 839 kr/år) samt lägre driftskostnader. Laddar du bilen hemma så kostar varje körd mil på ren eldrift cirka 3,5 kr. Dessutom är förmånsvärdet för en laddhybrid attraktivt för den som kör tjänstebil.

Tio modeller att välja på

Redan idag har Mercedes-Benz tio olika dieselladdhybrider att välja mellan: 

E 300 de Sedan, E 300 de 4MATIC Sedan, E 300 de Kombi och E 300 de 4MATIC Kombi

Mercedes E-Klass har lanserats som dieselladdhybrid i ett flertal version. Modellen finns som Sedan eller Kombi, med tvåhjulsdrift eller med 4MATIC fyrhjulsdrift.

C 300 de Sedan och C 300 de Kombi 

C-Klass förenar känsla med förnuft, körglädje med lägsta tänkbara förbrukning. Kombins sportiga bakparti har ett maximalt lastutrymme på 1 335 liter även som laddhybrid.

GLE 350 de 4MATIC SUV och GLE 350 de 4MATIC Coupé

Modern lyx på och utanför asfalterade vägar. Den största fördelen med den stora suven är räckvidden på eldrift: tack vare ett batteri med en kapacitet på 31,2 kWh kan den klara över 90 kilometer vid anpassat körsätt.

GLC 300 de 4MATIC SUV och GLC 300 de 4MATIC Coupé

GLC är en kraftfull mellanstor SUV eller Coupé med design i premiumklass, fyrhjulsdrift 4MATIC och innovativa körhjälpsystem. Inte konstigt att svenska bilköpare har omfamnat GLC.

EXTERN LÄNK: Lär dig mer om Mercedes laddhybrider