Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Mercedes

1 250 mil med Mercedes-Benz eldrivna suv – så bra är den

En rymlig suv behöver inte längre betyda stor miljöpåverkan.
Det har Mercedes-Benz bevisat med den helt eldrivna modellen EQC.
Nu finns den i Sverige och testas i verkligheten av vanliga bilägare.

– Nu finns det inga skäl att inte byta till elbil, säger Urban Jansson som nu kört över 1 250 mil i sin Mercedes-Benz EQC.

EXTERN LÄNK: Lär dig mer om Mercedes-Benz EQC

Urban Jansson jobbar som advokat i Landskrona/Helsingborg med uppdrag i Skåne, Halland och södra Småland. Han är dessutom ordförande i fotbollsklubben Landskrona Bois. Det innebär mycket bilkörning, 3 000–4 000 mil per år. Urban är en hängiven Mercedesförare och har under många år ägt många bilar från Mercedes.

Tankar på elbil

Under en tid har tanken på att gå över till en eldriven bil vuxit, framför allt efter att han diskuterat frågan med ett av sina barn som pluggar till miljövetare. Men trots att han har tittat på många olika modeller har han inte hittat någon som lever upp till den premiumkänsla som han har vant sig vid.

Under tennisveckan i Båstad fick Urban dock chansen att provköra en Mercedes-Benz EQC – och då föll, som han säger, allt på plats.

– Efter provkörningen var det inte så mycket att snacka om. Det kändes att detta var i tiden. Det var dags nu, berättar Urban. Dessutom lämnar jag in den för service på min vanliga verkstad.

Sagt och gjort. Urban investerade i sin första elbil vilket han nu, 1 250 mil senare, är glad för.

– Andra elbilar jag provat har haft många bra egenskaper, men jag har saknat den riktiga premiumkänslan. Här är det som om skruvarna är lite "extra åtdragna", den är tajt och har Mercedes-känsla på alla vis. Det här är inte en elbil med Mercedes-märke, det är verkligen en eldriven Mercedes.

Mercedes Benz EQC har dubbla elmotorer med sammanlagt 408 hästkrafter och klarar accelerationen 0–100 km/h på 5,1 sekunder.

– Den är underbar att köra och det är mycket kraft. Snabba standardbilar hänger inte med. Det är fullt vrid från noll, körkänslan står inte efter någon annan, säger Urban.

Smidig att ladda

När det gäller elbilar har räckvidden blivit en stor fråga, det finns till och med bilköpare som drar sig för att köpa en elbil för att de är oroliga för att de inte kunna köra tillräckligt långt på en laddning. För de allra flesta elbilsägare är problemet dock bara teoretiskt – och Urban som kör mycket har aldrig upplevt några problem. Mercedes-Benz EQC har en räckvidd på cirka 40 mil och det finns gott om bra laddmöjligheter i Sverige.

– Jag laddar bilen varje kväll i en egen laddbox hemma. Jag har inte mätt räckvidden exakt, men jag har konstaterat att vart jag än behöver köra så tar jag mig dit och hem igen på en laddning och det är ju det som räknas, säger han.

Bilen är även kopplad till Mercedes Me charge som går att använda på två tredjedelar av Sveriges närmare 3 000 publika laddstationer. Inget kort behövs eftersom bilen automatiskt ger debiteringsinformation till laddstolpen. En snabbladdning tar cirka 40 minuter och fyller batteriet till 80 procent.

– Det är suveränt! Att slippa en massa olika kort och koder – bara in med sladden och ta en fika eller ringa några samtal. Nu finns det ju dessutom allt fler snabbladdare runt om i både Sverige och Europa så långresor är inga problem. Det finns faktiskt inga skäl att inte byta till elbil, säger Urban.

EXTERN LÄNK: Så kan du få provköra Mercedes-Benz EQC