Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Klarna

Så gör du returer utan krångel

Missnöjd med varan du handlat online?

Så här gör du för att fixa returen och få tillbaka pengarna så enkelt som möjligt.

– Jag använder Klarna-appen – där kan man enkelt sköta returer och annat på språng, säger Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

Extern länk: Shoppa smidigare med Klarna-appen 


2020 var året då vi handlade mer online än någonsin, och vi fortsätter att handla rekordmycket på nätet. Men hur slipper jag krångel om jag måste skicka tillbaka varan?

– Mitt bästa tips är att använda Klarnas app när du shoppar. Behöver du skicka tillbaka något kan du klicka på retur direkt i appen. Då pausas köpet så du behöver inte betala för varan. Du kan göra det på språng och behöver inte gå in och leta i mejlkorgen, säger modeprofilen Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

Sen skickar du tillbaka varorna på posten. Har du gjort en direktbetalning får du tillbaka pengarna när du returnerat.

– En fördel med att inte betala förrän man fått varan är att man slipper ligga ute med pengar om det skulle visa sig att man behöver göra en retur.

Har du inte handlat hos nätbutiken tidigare och inte känner igen den, är det bra att kolla upp butikens regler:

– Om du inte skulle vara nöjd med varan och vill skicka tillbaka den – vad gäller då? Det gäller framför allt ångerrätt och policy för reklamation. Om en butik erbjuder Klarna kan du vara trygg eftersom den genomgått Klarnas gedigna kontroll, tipsar Emilia de Poret.

Missnöjd med varan? Så här gör du en retur när du handlat med Klarna

• Skicka tillbaka

Följ butikens instruktion om hur du skickar tillbaka ditt paket. Returinstruktioner ska finnas på butikens hemsida i deras köpvillkor.

• Pausa fakturan

Har du valt kostnadsfri fakturabetalning? Logga in här eller i Klarnas app och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller samt ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan automatiskt.

När butiken har fått tillbaka paketet justerar de fakturan och du får en bekräftelse av Klarna via mejl. Om du valde att behålla delar av ordern får du en uppdaterad faktura så att du kan betala för varorna du valt att behålla. I appen eller via Klarnas webb kan du enkelt följa fakturan.

• Pengarna tillbaka automatiskt

Om du betalat för varan med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt när du returnerat den. 

Samma sak gäller om du betalat med ett anslutet konto via Klarnas app eller hemsida. 

• Inte ansluten? Fyll i formulär

Har du inte ett anslutet bankkonto hos Klarna och betalade för varan med en banköverföring? 

Då behöver Klarna dina kontouppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna. Fyll i Klarnas återbetalningsformulär och ange ärendenumret du fick i mejlet från Klarna.

Har du inte fått varorna – eller är de defekta?

Klarnas köparskydd skyddar dig som konsument när du handlar hos någon av de över 200 000 e-butiker som samarbetar med Klarna. Du kan få hjälp av Klarna om varan inte levereras eller om det är fel på varan.

Så här gör du:

1. Rapportera problemet – och fakturan pausar

• Leta upp ditt köp i Klarnas app och välj «Problem? Vi hjälper dig!».

• Välj sen «Jag har inte fått min leverans» eller «Det är fel på produkten» och ange informationen som efterfrågas.

• Skicka sedan in bestridandet. Du kan också kontakta Klarnas kundservice direkt om du behöver hjälp. Klarna pausar omedelbart fakturan när du skickar in bestridandet.

2. Kontakta butiken för att lösa problemet

Kontakta butiken där du gjorde köpet för att få hjälp med att lösa problemet. Det är bara butiken som kan hjälpa dig med att hitta saknade varor och lösa problem med levererade varor.

3. Fungerar det inte? Då får du hjälp

Om det tar lång tid att hitta en lösning eller komma överens med butiken kontaktar Klarna dig via mejl för att hjälpa dig vidare. 

Om Klarnas efterforskningar visar att varorna inte har levererats eller är defekta behöver du inte betala för köpet. Om du redan har betalat får du pengarna tillbaka.


Extern länk: Här kan du se alla butiker som är säkerhetskontrollerade av Klarna 

Är flexibla returer viktigt för dig när du handlar online?