Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Annons Innehåll från Klarna

Ny true crime-podcast – som inte handlar om mord

True crime är ett ämne som varje vecka lockar en stor del svenskar att lyssna på podcasts.

Nu finns en ny podd i genren som i stället för att fokusera på bestialiska mord och kidnappningar handlar om brott som kan drabba vem som helst – digitala brott som bedrägerier och ID-kapningar. 

EXTERN LÄNK: Lyssna på trailern här 


Förra året drabbades 204 000 svenskar av ID-kapning samtidigt som 111 av fall av dödligt våld inträffade i landet. Det är alltså större risk för att drabbas av digitala brott än fysiska våldsbrott och det är just de digitala brotten som true crime-podden ”Kalla bedrägerier” berättar om. Några av världens mest spektakulära IT-brott och bedrägerier sätts under lupp, bland annat den nya bedrägeriformen vishing och det digitala bankrånet mot Bangladesh Bank, där hackare lyckades komma över 81 miljoner dollar. 


Bakom podden ligger den erfarne radiojournalisten Simon Moser, som bland annat har gjort podden ”En mörk historia” och P3 Dokumentär, och företaget Klarna. Och trots sin vana att berätta om grova våldsbrott blev Moser överraskad av fallen. 

– Några av de fall vi har tittat närmare på är bland de mest sensationella jag har fått berätta, säger han. 


Hjälpte Kasinoligan – har i dag skulder på 1,5 miljoner kronor

I podden intervjuar han poliser, IT-experter, advokater, åklagare och offer för de digitala brotten. Som Melissa, som lånade ut sin identitet till den ökända Kasinoligan. Ligan rekryterade unga vuxna att låna ut sina identiteter i utbyte mot pengar, och huvudmännen levde lyxliv på franska rivieran. Till slut åkte de fast och över hundra personer dömdes i Sverige. Drabbade Melissa har i dag skulder på drygt 1,5 miljoner kronor. 


Enligt Klarna oroar sig var tredje svensk för att utsättas för bedrägerier när de handlar online, och att lansera podden är ett sätt att nå ut med budskapet att det är säkert att handla med Klarna. 

– Vi upplever att våra kunder har alldeles för låg kännedom om vårt omfattande säkerhetsarbete, och inte heller känner till hur skickliga dagens onlinebedragare är, säger David Sandström, marknadschef på Klarna. 


EXTERN LÄNK: Lyssna på första avsnittet här 

Var artikeln relevant för dig?