Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Klarna

Klarna har publicerat inkassoärenden – uppmanar konkurrenterna att göra detsamma

Nyligen offentliggjorde Klarna andelen Klarna-köp som får påminnelseavgift, går till inkasso och till Kronofogden på sin nya sajt Wikipink, och uppmanade konkurrenterna att göra detsamma. ”Ingen aktör har visat intresse. Vi bjuder nu in branschaktörerna att publicera sina siffror på vår sajt”, säger David Sandström, Klarnas marknadsdirektör.

Konsumtionslånen pekas ut som en orsak till svenskarnas skulder.

Men vilken typ av lån är det egentligen som leder till inkasso och skulder hos Kronofogden?

– Vi har publicerat vår statistik. Nu uppmanar vi våra konkurrenter att göra detsamma på vår nya sajt Wikipink, säger David Sandström, Klarnas marknadsdirektör.

Extern Länk: Läs mer här på Wikipink  


Den 27 maj lanserade Klarna den nya sajten Wikipink där man bland annat publicerar andelen Klarna-köp som får betalningspåminnelse och andelen som går till inkasso.

– Samtidigt uppmanade vi resten av branschen att göra detsamma. Vi tror att enda sättet att få till en förändring är att vi och andra kreditgivare visar hur våra siffror egentligen ser ut, säger David Sandström, marknadsdirektör, och fortsätter:

– Vi har välkomnat branschaktörerna att publicera sina siffror på Wikipink, men intresset har tyvärr varit väldigt svalt. Vi hoppas ändå att det här blir startskottet på en positiv rörelse där betaltjänster sätter prestige i att ha så låga andelar påminnelseavgifter och inkassoärenden som möjligt.

”Antalet skuldsatta svenskar minskar”

Syftet med Wikipink är att bidra till debatten om de ökande konsumtionslånen och de fördelar och risker som lånen medför.

Enligt David Sandström utgår debatten idag från två missvisande premisser:

1) skuldsättningen i Sverige ökar

2) det beror på ökad e-handel

– Den sammanlagda summan av kraven som skickades till Kronofogden under 2020 var den högsta någonsin, 21,7 miljarder kronor. Det är en hisnande siffra och som samhällsmedborgare bör vi vara väldigt oroliga för vad det innebär. Men det är samtidigt viktigt att understryka att antalet skuldsatta svenskar har minskat 2010-2020. Kort sagt: skulderna är färre men värre. 

Genomsnittligt Klarna-lån: 813 kronor

Att e-handeln är en avgörande orsak bakom skulderna tillbakavisar David Sandström bestämt. Data från Finansinspektionen visar att fakturabetalningar utgör 9 procent av konsumtionslånevolymen. Så kallade blancolån – lån utan säkerhet som därför har högre ränta – står för mer än hälften.

– Det genomsnittliga blancolånet är enligt Finansinspektionen 110 000 kronor och den genomsnittliga återbetalningstiden är 84 månader. För att sätta det i kontext så är ett genomsnittligt Klarna-köp – direktbetalningar exkluderade – 813 kronor och återbetalas i genomsnitt på 36 dagar.

Så stor andel går till inkasso

Enligt Finansinspektionens årliga rapport om konsumtionslån från 2020* fick 20 procent av lånen påminnelseavgifter och 4,5 procent gick till inkasso.

För Klarna var siffrorna under samma period väsentligt lägre: 5 procent av Klarna-köpen fick påminnelseavgift och 0,6 procent gick till inkasso.

– Ett fakturaköp innebär en lägre risk än när hundratusentals kronor utan säkerhet sätts in på ett konto. Samtidigt härstammar alltför många inkassoärenden från e-handeln – och som den största aktören har vi ett ansvar att bättra oss och höja standarden, säger han och fortsätter:


– Varje gång ett Klarna-köp inte kan återbetalas och når Kronofogden är det ett misslyckande, under 2020 skedde det vid 0,04 procent av köpen. I en jämförelse med andra branschaktörer är det en väldigt bra siffra, men att minska antalet betalningsförelägganden som ytterst härstammar från Klarna-köp är viktigt för oss.

*Finansinspektionen, Svenska konsumtionslån (2020). Data som refereras till ovan är baserade på ett stickprov som långivarna gav mellan den 15 och 24 maj 2019. I stickprovet ingår 316715 hushåll. 


Extern länk: En app för all shopping – med Klarna-appen får du påminnelser så att du aldrig missar en betalning  


Fakta: 0,56 procent av Klarna-köpen till inkasso

Under 2020 minskade andelen Klarna-köp som fick påminnelseavgift med hela 18 procent. Första kvartalet 2021 gick 0,56 procent av Klarna-köpen till inkasso. 

Konsumtionslån i Sverige 2020

Har du koll på skillnaden mellan sms-lån och blancolån (lån av kontanta medel) jämfört med betalning i efterhand för en köpt produkt eller tjänst?