Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Annons Innehåll från Klarna

Fyra av tio svenskar har blivit lurade på nätet det senaste året

Fyra av tio svenskar som handlat på nätet det senaste året har antingen inte fått varan som de beställt, mottagit en trasig/felaktig produkt eller blivit lurade av en falsk nätbutik. Samtidigt är osäkerheten stor kring vilken sorts hjälp man kan få om det skulle uppstå trassel när man näthandlar.

EXTERN LÄNK: Så kan du få hjälp av Klarnas köparskydd 


Falska nätbutiker, ordrar som blir försenade och defekta produkter är tre ting som kan ta ner de positiva sidorna av att handla på nätet.

En Yougov-undersökning, som gjorts på uppdrag av Klarna, visat att var femte svensk känner inte känner sig helt trygga med att de kommer få den hjälp de behöver om de blir utsatta för exempelvis bedrägeri på nätet. 

Även om konsumenter generellt känner sig trygga med att handla på nätet idag har två av fem svenskar någon gång blivit lurade när de shoppat online det senaste året.

Det finns hjälp att få – tre av fyra utsatta har fått hjälp

Majoriteten av de som upplevt olika problem när de näthandlat har fått hjälp av antingen nätbutiken, betaltjänsten, polisen eller annan organisation. Det är endast 1 procent som upplevt att problemet inte kunde lösas.

 – Det är anmärkningsvärt att så många inte tror att de kommer få hjälp om de blir lurade på nätet – när det de facto finns hjälp att få. Ett exempel är Klarnas köparskydd som täcker alla våra betaltjänster och gäller oavsett om man handlat varor, tjänster eller biljetter, säger Jakob Johannesson, bedrägeriexpert på Klarna.

Faktura är att föredra vid onlineshopping 

Tre faktorer som ökar tryggheten när man vill handla på nätet är om butiken använder kända betallösningar, erbjuder möjlighet att betala efter leverans och om butiken är välkänd. Att betala via faktura kan vara ett bra skydd, då behöver du inte betala förrän varan är levererad och du kan i lugn och ro säkerställa att den är i gott skick innan du betalar

– Handlar du med faktura kan du kontrollera att du fått rätt vara och klämma, känna och prova att det är rätt storlek innan du betalar och slipper ligga ute med pengarna om varan är felaktiga eller inte kommer fram, säger Jakob Johannesson.


EXTERN LÄNK: Läs mer om Klarnas köparskydd här 


Bedrägeriexpertens bästa tips för att handla säkert på nätet: 

1. Kontrollera att nätbutiken är seriös.

Undersök nätbutiken och titta på kundrecensioner om du inte känner till den sedan tidigare. Använd Google, Trustpilot eller liknande tjänster. Kontrollera även engagemanget på butikens sociala medie-kanaler. Många följare och interaktioner är en positiv indikator.


2. Betala inte för varan innan den är levererad.

Om butiken är okänd för dig rekommenderar vi att du inte betalar förrän du fått varan. När du väntar med att betala tills du har fått varan ökar din egen säkerhet avsevärt. Väljer du att använda Klarna får du även ett köparskydd som gör att du inte behöver betala om du inte får varan. Om en butik inte erbjuder Klarna kan du fortfarande använda Klarna genom shoppingfunktionen i Klarna-appen.


3. Kolla nätbutikens kontaktuppgifter.

Säkerställ att det är lätt att komma i kontakt med nätbutiken. Om de inte är lätta att få tag påbör du undvika att handla därifrån. E-handelslagen kräver att nätbutiker lämnar uppgifter om adress, e-post och organisationsnummer.


4. Se upp för extremt rabatterade priser och dåligt språk.

Ett begränsat produktutbud med kraftigt rabatterade produkter som vanligtvis inte säljs för reapriser kan vara ett varningstecken. Om erbjudanden är för bra för att vara sanna så är de antagligen det. Jämför gärna priserna i webbutiken med andra butiker. Om språket på sidan dessutom har prägel av att vara automatiskt översatt till svenska finns det ytterligare ett tecken som borde göra dig extra försiktig.


5. Kolla hur länge nätbutiken har funnits.

Falska nätbutiker drivs ofta med tung marknadsföring i sociala medier under korta perioder innan de försvinner igen. Om den bara funnits i några veckor eller månader kan det finnas anledning att vara skeptisk.


Om Klarnas Köparskydd

Klarnas köparskydd finns för att försäkra dig om att du kan handla tryggt och säkert med Klarna. Om du har problem med ett köp du har gjort med en av Klarnas betalningsmetoder kommer Klarnas köparskydd att hjälpa dig om det uppstår problem.

När du har rapporterat ett problem kommer Klarna att pausa din betalning tills problemet är löst. Om du helt eller delvis har betalat för ett köp kommer Klarna att återbetala dig om tvisten löses till din fördel. Vid eventuella återbetalningar kommer Klarna att skicka pengarna till samma källa som du använde för att genomföra din betalning.

Observera att om du har rättigheter som faller under tvingande konsumentskyddslagstiftning – och om de sträcker sig utöver det som täcks av Klarnas köparskydd – så påverkas inte dessa rättigheter av denna policy.


Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16 - 18. maj har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.