Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Klarna

Experten: ”Betala inte innan du fått dina varor”

Vi shoppar mer än någonsin på nätet. Men när ska jag betala – direkt vid köpet eller när jag fått varan?

– När du handlar online är det alltid bäst att få varorna levererade innan du betalar, säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.

EXTERN LÄNK: Handla säkert med Klarna 


Näthandeln har ökat stort under året, och 9 av 10 svenskar tror att de kommer att fortsätta handla lika mycket – eller mer – online även efter pandemin. Det visar Klarnas undersökning ”Svenskarnas shoppingvanor på nätet”.


Trend: Fler betalar direkt

– Vi ser att allt fler väljer att betala direkt istället för med en kostnadsfri faktura när man fått varan levererad. Orsaken är framför allt en lagändring som medfört att vi inte får presentera faktura som första alternativ i butikernas kassor. Tyvärr har det gjort kundupplevelsen sämre, och vi har fått in fler ärenden av återbetalningar vid returer och reklamationer, berättar Richard Skoog på Klarna.


Det innebär att konsumenterna måste ligga ute med pengar för varor de inte vill ha. Ibland kan det dröja veckor innan de får sin återbetalning från butikerna.

– Handlar du med en kostnadsfri faktura kan du kontrollera att du fått rätt produkter och klämma, känna och prova att det är rätt storlek innan du betalar. Du slipper ligga ute med pengarna om varorna är felaktiga eller inte kommer fram.



Ökad säkerhet med fakturaköp

Dessutom ökar säkerheten vid köp online om du väntar med att betala tills du fått varan.

– Många butiker ser mer seriösa ut än vad de är. Om du inte handlat hos butiken tidigare och samtidigt inte känner igen den, så rekommenderar vi att du inte betalar direkt. I värsta fall har du inte rätt att få tillbaka pengarna om varan inte levereras eller om du är missnöjd med den. Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra då. Därför är det alltid säkrast att ta köpet på avgiftsfri faktura.


Få svar direkt dygnet runt

Har du frågor om dina betalningar kan du alltid kontakta Klarnas kundservice, tipsar Richard Skoog.

– Vår kundservice är tillgänglig dygnet runt på chatt så att du slipper stå i kö i telefon eller vänta på svar via email. Det går såklart att ringa och maila också, men i chatten får du svar direkt. Ett annat tips är att ladda ner Klarnas app där du kan hantera alla dina betalningar, spåra dina paket, anmäla returer och mycket annat.


EXTERN LÄNK: Läs mer om hur det funkar med Klarnas app 


Så betalar du med avgiftsfri faktura

• I butikens kassa väljer du att betala inom 14 dagar, i slutet av månaden eller om ett par månader. Oavsett vilket alternativ du väljer ingår alltid Klarnas köparskydd som bland annat innebär att Klarna hjälper dig om varan inte levereras eller om det är något fel på den.

• Din betalningsperiod börjar när beställningen skickas. Du kan därmed ta dig tid att prova din vara i lugn och ro innan du bestämmer dig.

• Fakturan skickas samtidigt som din order och du betalar enkelt online eller i Klarnas app.

Svenskarnas nätshopping ökade 2020

• 6 av 10 (60%) svenskar har under året handlat mer på nätet och 5 av 10 (45%) har gjort minst hälften av sina köp på nätet.

• 7 av 10 (71%) har börjat handla mer online för att skydda sig själva och andra från coronaviruset.

• 9 av 10 (88%) tror att de kommer fortsätta handla lika mycket, eller mer, på nätet även efter pandemin.

Källa: Rapporten ”Svenskarnas shoppingvanor på nätet” baserad på statistik från Klarnas betalningslösningar de tre första kvartalen 2020.

Bedömer du artikeln som trovärdig?