Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Expressen Utveckling

Omtalat – Så går vi från idé till lanserad tjänst på några veckor

Idag lanserar vi den nya sajten Omtalat. Vanligen drar vi ner på tempot något under sommaren men i år provade vi något nytt. Idén kom för några veckor sedan och genom att koncentrera befintliga utvecklare på att ta fram koncept, design och utveckling lyckades vi lansera väldigt snabbt. Några principer vi jobbat efter för att lyckas är:

Snabbt utförande är bättre än långsamt. Självklart kan tyckas men allt för ofta tar utvecklingsprojekt alldeles för lång tid. Genom att utveckla och lansera snabbt får vi tidigt återkoppling från besökare och samarbetspartners. När vi lanserar sajten är den långt ifrån färdig utan kommer att fortsätta utvecklas baserat på vad våra användare tycker. En sajt blir aldrig färdig förresten utan kan alltid förbättras, men det är stoff för ett annat blogginlägg. Vårt Quickshot-team har skruvat upp utvecklingstakten ordentligt där vi ofta går från idé till lansering på samma dag. Genom att dra lärdom av det och skala upp har vi ökat utvecklingstakten även i större projekt.

Våga ta risker. Om du ska misslyckas gör det snabbt. Istället för ett mastodontprojekt på flera månader med stora kostnader som följd kan vi istället snabbt få ut något till våra besökare. Det här är ett testskott och om det inte fungerar har vi inte förlorat särskilt mycket. Fail fast – eller snarare – Learn Fast, för att vara lite mer optimistisk.

Lansera så snabbt som möjligt. Det är först när tjänsten når besökarna som den gör nytta. Eller realiserar värde, som det heter på management-språk. I det här fallet tyckte vi att tiden var mogen för en tjänst som omtalat.nu uppbackad av ett större mediehus med all den redaktionella kompetens vi har. Att gå från idé till lanserad produkt snabbt blir allt viktigare när utvecklingen går snabbare och snabbare. För att kunna lansera snabbt är det absolut avgörande att identifiera vad som är den minsta möjliga lanserbara produkten. Även om vi får utstå viss kritik (främst på Twitter) för att tjänsten inte har alla önskvärda funktioner idag har vi i alla fall något som fungerar och något vi kan vidareutveckla. Alternativet att sitta i källaren och skruva ihop något i ett halvår och se marknadsfönstret stängas känns så där. Det kommer mera.

– Snabba beslut. För att snabbt kunna gå från idé till färdig produkt krävs snabba beslut. Det händer ibland att bra idéer drunknar i processer och i oändliga möten om ditt och datt för att nå konsensus. I det är fallet har vi tagit snabba beslut via mejl, skype, sms och andra kanaler då många intressenter varit på semester och på resande fot. Alla har förstått att konsensus är bra men att snabba beslut är bättre. Viktigt kriterium för succé.

Den tekniska lösningen bygger på node.js och vårt nya API. Med API:et på plats kan vi snabbt utveckla nya tjänster för olika plattformar utan att vara fast i monolitiska monster (läs publiceringssystem). Även här har utvecklingen gått rasande snabbt och det visar vikten av att både tänka långsiktigt (API) och att snabbt kunna gå från idé till färdig produkt (omtalat.nu).

Har ni tankar på hur vi skulle kunna göra omtalat.nu ännu bättre så hör gärna av er till omtalat@expressen.se.

Stort tack till alla som gjort det här möjligt. Från utvecklingsavdelningen: Erik Anderberg, Johan Bjurling, Gabriel Falkenberg, Stefan Tingström och våra utvecklingschefer Jakob Wagner och Joel Abrahamsson.

Vill du också vara med på Expressens resa mot att bli Sveriges största nyhetssajt? Hör av dig. Vi letar alltid efter nya förmågor.

Peter Frey
CIO Expressen