Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

PON klandrar Expressen

Pressens Opinionsnämnd (PON) klandrar Expressen för en nyhetstext om en livstidsdömd fånge, en publicering som Allmänhetens pressombudsman (PO) först friade men som alltså senare ändå fälldes. I korthet – sammanfattat av PON – lyder kritiken så här:

”I artikeln namngavs felaktigt anmälaren som den person som blivit attackerad och därefter förd till sjukhus. Expressen ändrade senare artikeln men anmälaren menade att rättelsen inte var tillräckligt tydlig. Pressens Opinionsnämnd klandrar tidningen för att ha åsidosatt god publicistisk sed med motiveringen att tidningen dröjt flera veckor med att rätta bildtexten. Dessutom har rättelsen inte getts en tydlig utformning.”

Så långt Pressens Opinionsnämnd. Och här kan det stanna. Men. Som jag ofta konstaterat, ett tyst tillstående av pressetisk kritik är ett underkännande av själva pressetiken i sig: den bör nämligen alltid diskuteras och negativeras och – alltid! – ifrågasättas.

Expressen råkar förvisso vara den dagstidning som mest transparent tillstår påstådda fel. Med fast plats i print och digitalt för eventuella rättelser. Med redovisning av PON-klander på löpsedeln. Med medie-Sveriges mest synliga fällningar på en helsida i tidningen. Med fast plats också på webben för PO-anmälan intill varje publicering. Och så vidare.

Men – nu är det som det är. Pressens Opinionsnämnd anser, i strid med Allmänhetens Pressombudsman, att Expressen gjort fel och det får vi förstås tillstå. Vi ber om ursäkt för publiceringen.