Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Den hårda konkurrensen i medie-Sverige

Världskongressen för World Association of Newspapers and News Publishers är avslutad i Glasgow, Skottland, och jag fick möjlighet att ännu en gång tala om nyhets-tv. Det är alltid lite speciellt att stå på en scen och beskriva den svenska mediemarknaden, som är så digitaliserad och konkurrensutsatt att få i rummet förstår. Våra norska kollegor vet, förstås, men kanske inte alla andra.

Jag berättade att det minsann inte bara är stora nyhetsaktörer som Expressen och Aftonbladet som producerar ”video”, som man säger i dessa sammanhang, utan också morgontidningar, lokaltidningar och till och med gratistidningar.

Jag exemplifierade med just Aftonbladet TV, men också med Dagens Nyheter och Vestmanlands Läns Tidning och StockholmDirekt och det är inte utan att man som svensk blir lite stolt när man kan konstatera hur produktutvecklad dagstidningsmarknaden här är. Det saknas förstås inte utmaningar, och sådana diskuterade vi också i min panel med chefer från brittiska BBC och amerikanska Los Angeles Times. Det är alltid värdefullt för branschen att samlas, och jag tog också chansen att påminna om den i Eritrea fängslade journalisten Dawit Isaak.