Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tv-kriget om nyheter gör att fler direktsänder hela tiden

”CBS News. Always on.”

Så beskrivs snabbväxande CBSN, den amerikanska tv-kanalen CBS nyhetskanal som sänds gratis på nätet.

Vad vi kan lära i Sverige?

Sverige är ju en smula efterblivet när det gäller nyhets-tv med bara två så kallade ”rolling news channels”, Expressen TV och ekonomi-tv-kanalen Di TV, men i våra grannländer finns förstås danska TV2 News och norska TV2 Nyhetskanalen.

Föregångaren till allt är ju amerikanska CNN, som lanserades redan 1980, och då med bara 25 medarbetare på högkvarteret i Atlanta.

Allt startade med ett introduktionstal av grundaren Ted Turner själv och en förinspelad version av USA:s nationalsång. Äkta paret Dave Walker och Lois Hart var programledare och redan dag ett hade CNN en exklusiv intervju med president Jimmy Carter.

Resten är mediehistoria.

## Idag har alla produktutvecklade tv-marknader nyhetskanaler och många har flera. Ju mer mediekonsumtionen digitaliseras, bort från inte bara papperstidningar utan också linjär-tv-tittande, så ökar användandet av online-tv-nyhetskanaler.

Nyligen köptes Cheddar upp av kabelbolaget Altice, som betalade 1,9 miljarder kronor för ekonomi-tv-kanalen som drogs igång 2016 av förre Buzzfeed– och DailyMail.com North America-chefen Jon Steinberg.

Han ville göra Cheddar till yngre tittares alternativ till CNBC och Bloomberg. Med argument som ”ekonomi-tv utan olja och banker” och ”inga personer i bild över 40 år”, löften som Cheddar kanske inte riktigt hållit, drog Jon Steinberg in över 500 miljoner kronor i riskkapital.

Investerare som Comcast och Goldman Sachs stod i kö för att få bli delägare i en tv-kanal som sände med iPhones från Vita huset. Och Cheddar har inte varit ensamma om att tro på fortlöpande nyhetsförmedling, nu när distributionen är enklare och billigare.

## Ett argument för nyhetskanaler som hela tiden sänder är förstås att det går så mycket snabbare att berätta senaste nytt. Ett annat är, lex CNN, att det blir till en vana för tittarna att zappa förbi eller söka sig dit när något hänt.

Det här har förstås fler amerikanska mediejättar nappat på. Utöver ekonomi-tv-kanaler som Cheddar och traditionella aktörer som  CNBC och Bloomberg, finns allmänna nyhetskanaler som inte bara CNN utan också Fox News och MSNBC.

2014 hade CBSN premiär. Det är en spin-off från CBS och dess nyhetsdivision CBS News, som gör program som bland andra ”60 Minutes”, ”CBS Evening News” och ”Face the Nation”.

CBSN beskriver sig som en 24/7-kanal med rullande nyheter, men har fokus på sändningarna mellan klockan 05 och 22. Allt utgår ifrån CBS Broadcast Center i New York, men successivt tillkommer lokala kanaler med eget lokalt innehåll.

Tittandet har hela tiden ökat och genomsnittsåldern är 38 år, med 80 procent av publiken mellan 18 och 49 år. Denna demografi är väsentligt yngre än den som söker sig till gammel-tv och som är minst 20 år äldre.

CBSN beskriver just formatet med ”rolling news” som sin framgång, enligt logiken att den som tittar på enstaka tv-klipp tittar kortare tid än den som erbjuds ett ständigt flöde av olika nyheter.

Innehållet är gratis och erbjuds på 18 olika plattformar som Apple TV, Amazon Fire TV, Roku, Hulu Live TV, smart-tv tillverkare som Samsung, och LG och förstås CBS olika egna appar och sajter. Strategin är att vara tillgänglig överallt.

Intäktsmodellen är annonser och den räckviddsaffären skiljer CBSN från exempelvis CNNGo, som är CNN:s digitala erbjudande, som man måste betala för.

## Framgångarna med alla dessa nyhetskanaler går naturligtvis inte konkurrenterna obemärkt förbi. Fler aktörer tillkommer.

ABC News har lanserat sin online-tv-kanal, NBC News ska göra det i år och enligt uppgifter kommer också Amazon med gratis tv-nyheter.

ABC och NBC är tillsammans med CBS, och numera också Fox, de stora linjära tv-nätverken. Alla experimenterar idag med olika digitala komplement för att möta de mer nischade nyhetskanalerna.

Genomslaget för denna genre har också fått aktörer som ryska RT, tidigare Russia Today, och kinesiska CGTN att expandera för att utmana CNN, Al-Jazeera, brittiska BBC World News och Sky News, France 24, indiska DD India och Republic TV med flera om nyhetsagendan. Sådana satsningar från statsvänliga aktörer är ofta kontroversiella, och inte alltid marknadsmässiga.

Här i Sverige finns kanalerna Expressen TV, partnerkanal till CNN, och Di TV, som är ett samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV. Men också videotjänster från Aftonbladet TV, SVT och TV4Nyheterna Live. Det är rimligt att anta att konkurrensen kommer att öka.