Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Slaget om Göteborg – tidningskriget hårdnar

Göteborg blir nästa front i tidningskriget när Dagens Nyheter öppnar redaktion i Sveriges andra största stad.

Här är Göteborgs-Posten, nu kontrollerad av Polaris och NWT och VK, störst i print.

Men den största lokala nyhetsförmedlaren digitalt är Expressen-editionen GT.

Dagstidningskartorna ritas om.

I Storbritannien: Mirror Group köpte Birmingham Post & Mail-gruppen, slogs samman med Trinity International Holdings till Trinity Mirror, köpte M.E.N., köpte S&B Media, köpte Local World och senast Northern & Shells rikstidningar och ger idag ut inte bara Daily Miror, Sunday Mirror, Daily Express, Sunday Express, Daily Star, Daily Star Sunday och Sunday People utan också fler än 200 lokaltidningar.

I USA: Gannett, störst i Staterna med dryga 100 lokala dagstidningar och ytterligare 1 000 veckotitlar och med USA Today som flaggskepp, avvärjde för några dagar sedan ett fientligt övertagande från Digital First-gruppen, som ger ut 100-talet lokaltidningar, men sista ordet är nog ändå inte sagt där.

För konsolidering pågår.

Och snart står Slaget om Göteborg.

## Gårdagens ”Medierna” handlade bland annat om vad Stampens nya majorietsägare PVV Media egentligen vill göra med bland annat Göteborgs-Posten?

PVV Media? Till 70 procent norska Polaris (med Schibsted som största ägare och Schibsteds femte största delägare NWT-gruppen som näst största ägare), till 20 procent svenska NWT (läs: familjen Ander i Karlstad) och till 10 procent svenska VK Media (läs: stiftelseägda Västerbottens-Kuriren i Umeå).

Kvar som minoritetsägare i Stampen finns fortfarande familjen Hjörne och en radda förmögna vänner i Göteborg, alltså kompisgänget som räddade Stampen efter rekonstruktionen 2016. Men det är alltså PVV Media med Polaris i spetsen som säkrar fortsatt tidningskrig i Västsverige.

PVV Media köpte nyligen Stampen efter en uppmärksammad budstrid med Bonnier News, som bland annat ger ut Västsveriges största digitala nyhetsförmedlare GT, och danska JP/Politiken.

Affären ska analyseras utifrån att Bonnier News tillsammans med norska Amedia dessförinnan vann en motsvarande budstrid med PVV Media om MittMedia, som ger ut 28 lokal- och gratistidningar i mellan-Sverige.

Nu ägs MittMedia med titlar som Gefle Dagblad, Nerikes Allehanda, Sundsvalls Tidning med flera till 80 procent av familjen Bonnier och till 20 procent av Amedia, alltså gamla A-pressen i Norge.

## Branschtrenden är alltså rätt uppenbar: dagstidningar köps upp, sorteras in i allt större koncerner där synergier och besparingar – förhoppningsvis – ska säkra fortsatt utgivning.

Den svenska tidningsmarknaden anses fortfarande vara så diversifierad att det ännu finns stora möjligheter till konsolideringar.

I spåren efter Tomas Brunegårds och Thomas Peterssohns expansiva planer för Stampen respektive MittMedia, där båda koncernerna köpte dyrt och dessutom misslyckades med sina digitala satsningar, och båda koncernerna blev konkursmässiga, är det nu ett nytt gäng som så-att-säga städar upp i medie-Sverige:

  • Kristin Skogen Lund, koncernchef på Schibsted som bland äger Norges två största tidningar Verdens Gang och Aftenposten.
  • Raoul Grünthal, Executive Vice President för Next inom Schibsted som ger ut Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
  • Per Axel Koch, vd för Polaris.
  • Victoria Svanberg, delägare i NWT och styrelseledamot i Polaris.
  • Sture Bergman, vd för Västerbottens-Kuriren.
  • Are Stokstad, koncernchef för Amedia.
  • Anders Eriksson, vd för Bonnier News som äger bland annat Expressen, Dagens Nyheter och Dagens industri.

## Och nästa fajt, den står alltså i Sveriges näst största stad.

Direktpress ger här ut fem editioner av GöteborgDirekt (Majorna-Linné, Frölunda-Högsbo, Hisingen, Angred-östra Göteborg, Askim-norra Halland). Gratistidningen kommer ut bara en gång i veckan, men bidrar ändå med lokal journalistik.

De två marknadsledarna i 031-området är dock Göteborgs-Posten (GP) och Expressen-editionen GT, utgivna sedan 1813 respektive 1902.

GP är störst i print med 296 000 läsare per vecka, jämfört med GT:s 96 000.

Digitalt, dock, är GT nummer ett med 451 000 läsare per vecka, jämfört med GP:s 346 000.

Snart hårdnar dock konkurrensen när Dagens Nyheter (DN) ska öppna en Göteborgsredaktion.

DN har nu 75 000 läsare per vecka i print och 149 000 på digitala plattformar.

## Gissningsvis finns det idag 200, kanske 250, journalister på de etablerade nyhetsmedierna i Göteborg, men det är förstås positivt att DN etablerar sig med mer egen journalistik.

Det finns fler rikstidningar i Göteborg – Aftonbladet, Dagens industri, Expressen, Metro, Svenska Dagbladet – och naturligtvis lokalredaktioner för Nyhetsbyrån TT, Sveriges Television, Sveriges Radio och TV4.

Men slaget om de lokala tidningsnyheterna kommer att stå mellan GP, GT och kanske DN.

Det lär stunda fler uppköp och sammanslutningar, så all form av ökad konkurrens mellan självständiga nyhetsmedier är välkommen i en demokrati som tror på mångfald och inte enfald.