Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Laholms Tidning tillbaka – en seger för lokaljournalistiken

På fredag ska gratistidningen Metro (1995-2019) återuppstå med veckoutgivning, påstås det. Låt oss hoppas att det äventyret slutar bättre än Stockholms-Tidningen (1889-1966, 1981-1984) som var en liberal och senare socialdemokratisk morgontidning, som senare återuppstod mellan 1993 och 2017 som en S-märkt veckotidning.

Jag tänker på detta samma dag som Laholms Tidning återuppstått. LT, som efter 87 år i oktober i fjol lämnade in konkursansökan till Hallands tingsrätt sedan Hallandsbygdens tidningsägarförening konstaterat att skulderna om fem miljoner kronor var övermäktiga, är en lokal institution som tillsammans med konkurrenten Hallandsposten bevakat Laholm.

Det är förstås mycket glädjande av Laholms Tidnings vänner med eldsjälen Mats Olofsson i spetsen hittat en ny ägare. Förhandlingar med Gota Medias styrelseordförande Bennie Ohlsson och Stampens vd Johan Hansson gav inget. Till slut slog Lokaltidningens vd Jan Halling till. Lokaltidningen? Svenska Lokaltidningen Mediecenter AB i Arlöv är ett dotterbolag till Lokaltidningen AS Danmark, som är största utgivare av gratispress i vårt grannland och som ägs JP/Politikkens Hus A/S. Koncernen ger bland annat ut morgontidningarna JP och Politikken och har dryga 49 procent av affärstidningen Børsen.

Den 25 oktober kom sista numret – trodde man! – och 14 medarbetare förlorade sina jobb. Men idag är alltså Laholms Tidning tillbaka. Varje helg ska 10 200 exemplar delas ut som gratistidning och chefredaktör och ansvarig utgivare är Anders Sjölin. Gratistidningens redaktion, som har tillsvidareanställda medarbetare, består av nyhetschefen Sarah Bernshed och reportrarna Rickard Gustafsson och Johan Wilmarstrand Jönsson. LT-profilen Stellan Sturesson, krönikör i LT i över ett decennium, fortsätter med sina kolumner.

Projektet är spännande och lovande. LT hoppas dra nytta av Lokaltidningens totala redaktionella resurser, cirka 30 journalister, och har en gemensam webbredaktion. Innehåll som det om bostäder och motor kan delas mellan editionerna, Lokaltidningen ger nämligen ut ytterligare 30-talet gratistidningar i Skåne, Småland och Östergötland. Redigeringen blir dock friare i LT till skillnad från de mer mallade systertitlarna, sannolikt på grund LT:s historia som betaltidning och de förväntningar som publiken därför har på varumärket.

36 sidor politiskt obunden lokaltidning med en annonspackningsgrad om 50 procent, hemutdelat av Postnord och SDR, måste i dessa tider sägas vara en mycket välkommen nyhet. Lokaltidningens övriga titlar har en veckoräckvidd om 530 000 läsare, och detta i tider då den lokala medier landet runt är satta under press.

Kanske är det engagemanget i Laholm som också gör att man hoppas lite extra på LT? Som att Ica Maxi-ägaren Anders Andreasson redan innan konkursen ville erbjuda ett presentkort i butiken för den som började att prenumerera på LT.

Det finns inga garantier här, tidningsmarknaden konsolideras snabbt med Bonnier News/Amedia-förvärvet av MittMedia och Polaris/VK Media/NWT-köpet av Stampen, men helt klart är att det finns en efterfrågan på lokalt innehåll. Låt oss hoppas att Laholms Tidning och alla andra aktörer får det att fungera.