Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Di TV ett exempel på nya samarbeten i medie-Sverige

   

Mediebranschen konsolideras och samarbeten blir allt vanligare.

Di TV, kompanjonskapet mellan Dagens industri och Expressen TV, är ett bra exempel: fler tittare, ökade intäkter. 

Mediebranschen fortsätter att förändras. Senast i veckan då Bonnier News slutförde köpet av Mittmedia med dess 28 lokaltidningar. Samtidigt avslöjade Svenska Dagbladet att det pågår en budstrid om Stampen Media med bland annat Göteborgs-Posten mellan Schibsted, Bonnier News och danska JP/Politikens Hus.

Samarbete, i olika former, är en framtid. Försvar för respektive varumärke med dess historia och unicitet, förstås, men ändå: samarbete.

Rörlig bild är naturligtvis denna framtid och ett exempel är Di TV, Sveriges enda ekonomi-tv-kanal och just ett samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV.

Di TV hade förra veckan 3 699 292 strömstarter bara på Di.se och Expressen.se. Men kan också ses via Apple TV och via traditionella tv-opereratörer som Com Hem och Boxer.

Di TV finns också med nyhetsbullentiner på Arlanda, Landvetter, Sturup, ytterligare sex flygplatser samt på Arlanda Express-tåget. Det går även att se Di TV på bussar och pendeltåg i södra och västra Sverige. Eller på många vårdcentraler och läkarmottagningar.

## För den som är intresserad av börs och andra affärer ska Di TV vara den givna tv-kanalen. Program som ”Börsmorgon”, ”Di TV Nyheter”, ”Ekonomistudion”, ”Closing Bell”, ”Världens affärer” och – i samarbete med CNN – ”Quest Means Business” gör Di TV till något nytt.

Di TV spelas in i studio 3 på Expressen på våning fyra i Tidningshuset i Marieberg av samma erfarna Expressen TV-redaktion som gör Sveriges enda nyhetskanal, den som 2018 tilldelades två ”Kristallen”-priser på tv-branschens prestigegala.

På våning tre i samma Tidningshuset huserar Dagens industri. Med Sveriges största ekonomiredaktion, Sveriges största nyhetssajt om ekonomi och Sveriges enda dagliga affärstidning. Di, som man säger, har i genomsnitt 447 000 läsare per dag och tillsammans med Expressen som når 3 039 000 läsare per dag skapar vi ett starkt partnerskap.

Mest relevant för Di TV är kanske Dagens industris och Expressens stora räckvidd i de två högsta inkomstskikten, alltså den publik som många annonsörer är mest intresserade av:

Desktop-publik per vecka bland de svenskar som tjänar mest pengar:

  • Dagens industri: 241 000
  • Expressen: 740 000

Publik i mobilen per vecka bland de svenskar som tjänar mest pengar:

  • Dagens industri: 195 000
  • Expressen: 1 380 000

Givet att både Di och Expressen står bakom Di TV, garanterar alltså samarbetet en stor räckvidd för den som vill nå exempelvis beslutsfattare.

Di beskrivs ibland som Sveriges motsvarighet till brittiska Financial Times. Det är dock fel. FT är paradoxalt nog en global nischprodukt, en världssuccé men också ett premium-medium som inte är särskilt stort på sin hemmamarknad. Vill man veta mer om City i London är nog gratistidningen City A.M. mer heltäckande. Di är något annat, något bredare.

Di skapades 1976 av Bertil Torekull och då som en hybrid av en radda titlar. Den moderna, folkliga Di skapades först 1981 när Hasse Olsson blev chefredaktör, Hasse som börjat på Expressen 1962 och här var polisreporter, redigerare och nattchef.

## Dagens industri är ingen högdragen up market-produkt, utan kombinerar personvinklade nyheter och stora rubriker – ”klassisk kvällstidning”! – med analys och granskning. Di läses, till skillnad från Financial Times eller för den delen också amerikanska Wall Street Journal eller tyska Handelsblatt, inte bara handlare och börsdirektörer utan också av sparare och mellanchefer inom både näringsliv och offentlig förvaltning.

Di är alltså, relativt sett, mycket större än, säg, franska Les Echos eller italienska Milano Finanza. Jag har besökt alla dessa nämnda affärstidningar och skillnaden är slående. Kanske tack vare nyheter och – ofta fräna! ­– kommentarer av Richard Bråse, Martin Rex eller Anders Hägerstrand? Kanske tack vare på makroanalyser av Johanna Jeansson och Henrik Mitelman? Jag vet inte, men Hasse Olssons bygge består.

Förra veckan var jag på just Wall Street Journal och strax därefter i Sky News tv-studio för affärsnyheter. Samtidigt var några kollegor på Financial Times, inte långt därifrån, och detta utbyte av lärdomar inom mediebranschen stärker oss alla. Tillsammans med Dagens industri vill Expressen TV skapa en kostnadseffektiv och innehållsutvecklande ekonomi-tv-kanal som, givet att rörligt vad det lider är allas vår framtid, skapar något nytt.

Di TV med programledarna Anna Ekelund, Jon Åsberg och Pontus Herin i spetsen nominerades i fjol till två ”Kristallen”-priser, vilket vi var mycket stolta för.

Vi har besökt danska Børsen och Finans.dk eller för den delen norska Dagens Næringsliv. Bytt erfarenheter med norska Finansliv och alla andra man kan tänka sig, Gästat belgiska De Tijd och L’Echo. Varit hos holländska Het Financiele Dagblad. Varför? Därför att vi alla lär av varandra också när det gäller tv, och Di TV är ett exempel på hur affärsjournalistiken nu breddas.

Veckan som gick lanserades programmet ”Di TV Hållbarhet”, som vi kommer sända mer av under året. Intresset för Di TV är stort, intäkterna hittills under 2019 är långt över budget, men en sådan här satsning ska ändå ses som långsiktig.

Nyhetskanalen Expressen TV samarbetar nära med CNN, Di TV samarbetar nära med Dagens industri och Expressen TV. Tidningen Dagens industri samarbetar för övrigt med HD-Sydsvenskan. Sånt här kommer vi att se mer av.