Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kristallen och den nya tv-utvecklingen

MEDIEKOLLEN Kristallen i fredagskväll påminde om den nya medieverkligheten.

Snart ser vi nog Netflix och de andra nätjättarna i den svenska tv-galan.

I veckan arrangerades Copenhagen TV Festival och där berättade Pil Gundelach Brandstrup, kanalchef för Danmarks Radios huvudkanal DR1, att ”våra program måste fungera också i en streamingvärld”.

Kort sagt: innehåll som inte gör sig på play-tjänster göre sig icke besvär i tittarnas ögon och heller inte hos tv-cheferna som beställer program.

Public service-bolaget gav ett konkret exempel. I ”Forsvundne arvinger” – tänk: ”Arvinge okänd” – har DR1 struntat i en klassisk så kallad ståupp:a med programledare, och istället gjort en dramatisering som direkt ska fånga publikens intresse om det aktuella fallet. Exemplen är förstås många fler.

## Här hemma kunde vi i fredagskvällens direktsända Kristallen-gala i TV4 se hur tv-branschen förändras framför våra ögon.

Plötsligt prisas Expressen TV och krigskorrespondenten Magda Gad i Kristallen-klassen ”Årets förnyare”, före etablerade jättar som SVT och Fyran själv. Och som ”Årets fakta- och nyhetsbevakning” vinner Expressen TV:s rapportering om terrorattacken i Barcelona, trots att SVT och TV4 är nominerade även i denna kategori.

Lägg till att juryns specialpris gick till ”Babblarna” från Youtube samt att Viafree och Aftonbladet TV vann ”Årets granskning” med formatet ”200 sekunder” och programmet ”Stjärnadvokaten”, i konkurrens med SVT:s ”Uppdrag granskning” och tre bidrag från ”Kalla fakta”.

Det är onekligen en ny tv-värld. Expressen TV var också nominerat för sportkanalen under vinter-OS. Di TV, samarbetet mellan Dagens industri och Expressen TV, hade faktiskt två nomineringar för satsningen på Sveriges enda ekonomi-tv-kanal och bevakningen av Spotifys börsnotering.

Utvecklingen är naturligtvis inte ny, tittarna har i många år nu valt att konsumera nyheter och underhållning på fler plattformar än bara den traditionella tv-apparaten, och Sveriges Televisions banbrytande innovation SVT Play var bara ett svar på efterfrågan. TV4:s supersuccé med TV4 Play, som har fler än fyra miljoner registrerade användare, är ett annat. De stora kanalerna anpassar sig, och de gör det bra.

Aftonbladet TV och Expressen TV drev på utvecklingen inom nyhetsgenren, med snabba breaking news-sändningar möjliggjorda av enklare teknik och ett fokus på ”vad” snarare än ”hur”, och det dröjde något innan SVT och TV4 tillstod kraften i det nya berättandet. Men det var då det.

## Idag är SVT och TV4 mycket kompententa nyhetsförmedlare också inom det som förr gemenligen kallades för ”webb-tv”.

Men enkelt är det inte alltid. Inte ens för dem som har resurser; Amazon – som redan sänder amerikanska fotbollsligan NFL – investerade nästan 400 miljoner kronor i exklusiva tv-rättigheter i Storbritannien för att visa US Open i tennis, men kritiken mot produktionen har varit massiv.

Youtube tog dryga 400 kronor i månaden för sin tv-tjänst, men tekniken fallerade när England spelade VM-semifinal mot Kroatien i somras. I Australien fick streamingtjänsten Opus, enligt Guardian, låta public service-bolaget SBS visa fotbolls-VM på grund av att Opus som ägde rättigheten inte fick ordning på tekniken. Och så vidare.

Formel 1 fick betala tillbaka pengar till kunder som inte kunde se Spaniens Grand Prix på nätet, men trenden är tydlig: Facebook köper sporträttigheter som fotbollens La Liga och Champions League för att visa i Indien respektive Sydamerika, och från nästa säsong kommer Amazon också visa engelska Premier League.

Gissningsvis kommer aktörer som Netflix, Facebook, Youtube och Amazon också vara med i Kristallen när de väl börjat att producera innehåll på svenska och det är bra.

## I väntan på den något skräckinjagande konkurrensen gläds vi på Expressen TV åt våra två priser i fredagskväll.

Jag vill förstås också tacka våra partnerkanaler CNN och Di TV för fantastiskt samarbete.