Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dansk Folkeparti i Expressen i dag – toppnyhet i Danmark

Dagens toppnyhet i den danska morgontidningen Berlingske har rubriken: ”DF blandar sig i svenska valet med annons: Rösta på SD”. Det handlar förstås om Dansk Folkeparti, den lite mer rumsrena förlagan till Sverigedemokraterna, och det faktum att partiet köpt reklam i svensk media:

Annonsen är publicerad i lördagens Expressen. Jag har gjort en sedvanlig utgivarprövning av innehållet och kan inte se någon förbrytelse mot tryck- eller yttrandefrihetslagstiftning, inte heller mot marknadsföringslagen eller några av de principer som råder för en liberal dagstidning som är mycket tillåtande mot olika opinionsuppfattningar. Därför godkände jag annonsen, något som jag dock inte ville bekräfta för Berlingske i går. Expressen redovisar inte i förväg vad som ska publiceras senare.

Kvällstidningen BT toppar i skrivande stund sin nyhetssajt med Expressens annonsbeslut. Andra medier har, enligt Berlingske, gjort andra bedömningar. Det är bra. Det bevisar att vi har självständiga redaktioner som kommer till olika slutsatser. Här finns inget rätt eller fel. Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har, enligt Berlingske, hållningen att utländska partier inte får annonsera under den svenska valrörelsen och så kan man verkligen argumentera. Gissningsvis skulle det uppfattas som stötande om exempelvis polska eller ungerska nationalister skulle försöka påverka svenska väljare med reklambudskap.

Jyllands-Posten, ännu en dansk morgontidning, skrev om annonsen i Expressen redan i morse.

Sydsvenskan har, enligt Berlingske, velat ändra i texten i annonsen så att det blev mer tydligt att kritiken mot samhällsutvecklingen i Sverige var ett danskt påstående, och inte erkänd fakta. Detta accepterade dock inte Dansk Folkeparti, och ledaren Kristian Thulesen Dahl kritiserar ändringsförslagen från Sydsvenskan. Partiledaren menar att ett annonsbudskap inte är förhandlingsbart, men här är han uppenbart okunnig om de svenska grundlagarna som ju ger en ansvarig utgivare en oinskränkt rätt att avgöra vad som ska publiceras.

Danmarks Radio om annonsen.

Men en påminnelse: också reklam omfattas av utgivarskapet, och det tillhör vanligheterna för en redaktör att pröva också om annonser kan spridas och i så fall hur. Ibland påpekar jag, som ansvarig för Expressen, att vissa formuleringar eller bilder måste ändras. Till och med formen på en annons kan vara föremål för granskning – reklamen får ju inte kunna missförstås som journalistik, exempel, varför vissa tilltalsord som är väl lika kvällstidningsspråkets rubrikmagi inte tillåts av mig. Men mina kollegor på, säg, DN eller SvD eller HD-Sydsvenskan kanske skulle säga ja tack vare att sammanblandningsrisken blir mindre i en morgontidning. För att bara nämna ett exempel.

Låt mig ta ett annat exempel. Under Almedalsveckan sa jag nej till en uppenbart olämplig annons från ett av de främlingsfientliga partierna, ett utgivarbeslut som de sedan utnyttjade för att på mitt på Donners plats i Visby kunna skräna ut anklagelser om mig och Expressen och vår ”censur”. En uppenbar PR-kupp, alltså, att vilja föra in en annons som man vet kommer att stoppas för att sedan ogenerat kunna använda en ansvarstagande publicistisk hållning som exempel på alla minsann inte får komma till tals. Det spelet får man ju bara spela med i, som mediehus, och hoppas att så många som möjligt genomskådar. Ungefär 20 procent av valmanskåren förefaller dock inte ha den klarsyntheten, att döma av opinionsundersökningarna.

Spel? Ja. I det senaste fallet har Dansk Folkeparti kontaktat också Ritzau, alltså Danmarks motsvarighet till Nyhetsbyrån TT, och tipsat om att en DF-annons skulle komma in i Expressen. DF skvallrade till och med om vilken enskild säljare på Expressen som hade hanterat helsidesannonsen så till och med han blev uppringd av Ritzau…

Så här går det till. För bara några dagar sedan sa jag nej till en annan annons:

Samma spel där, som ni ser, och min åsikt är att det förstås är positivt med mångfalden i det svenska medielandskapet. Tidningarna fattar olika publiceringsbeslut. Precis så ska det vara.