Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Medieaffären i Austrailen ger Telia argument för TV4-köpet

MEDIEKOLLEN När valrörelsen är över. När alla utspel om Telia och TV4 tystnat. När inga politiker längre påstår att ”staten kontrollerar SVT”. När det blir riktig närings- och mediepolitik.

Då kommer kanske Konkurrensverket titta på Australien och påminnas om den svenska ägarkoncentration som kan förändras av en storaffär på tv- och telekommarknaden.

Strukturaffärerna i mediebranschen fortsätter, och det är i USA som det stora spelet sker.

Det blev nöjesjätten Disney som vann budstriden om Twenty-First Century Fox, mer känd som 21st Century Fox, för den nätta summan 679 miljarder kronor. Räknar man med skulderna så kostar filmstudion, som inte finns i Hollywood utan i New York, 813 miljarder.

Det blev alltså inte Comcast, världens största telekombolag, som vann fajten om titlar som ”Avatar” och ”The Simpsons”. Men Comcast ger inte upp, utan försöker istället köpa den brittiska tv-gruppen Sky – som händelsevis ägs till 61 procent av just Fox. Disney har som ny ägare deklarerat att man stöttar Fox i försöken att bli helägare av exempelvis nyhetskanalen Sky News, men sista ordet är alltså inte sagt.

Den amerikanska regeringen har samtidigt överklagat domstolsbeslutet om att godkänna telekomjätten AT&T:s köp av Time Warner, med bland annat filmtjänsten HBO och nyhetskanalen CNN i portföljen, men den allmänna bedömningen är att den affären går igenom.

Köpet är ju logiskt, precis som när Telia Company här hemma vill förvärva Bonnier Broadcasting med TV4, filmtjänsten C More och finska MTV.

Konkurrensverket kan tvinga fram eftergifter, ungefär som när Disney i USA måste sälja av några regionala sport-tv-kanaler, men rimligen kommer också myndigheten fram till att det inte är så dumt att i dessa tider stärka nationella medieaktörer.

## I statens medieutredning (SOU 2016:80) kan bland annat läsas: Facebooks och Googles mobilannonsering bygger på datainsamling på global nivå och riktade annonser. Jämfört med dessa stora företag är de traditionella mediebolagen små.”

Samma analys som statens medieutredare Anette Novak gjorde, gör nu också Australiens regering.

Nyligen köpte Nine Entertainment, som bland annat har tv-stationer, den anrika tidningsgruppen Fairfax Media som sedan 177 år gett ut titlar som Melbourne Age och Sydney Morning Herald.

Priset blev 28,7 miljarder kronor, och helt okontroversiellt var det inte. Dagstidningarna är liberala och respekterade, Nine anses mer – populistiskt… Förre premiärminister Paul Keating har till och med sagt att nyhetsredaktionen på Nine ”saknar moralisk kompass”.

Men förra året ändrade Australien sin lagstiftning för att möjliggöra sådana här samgåenden och övertaganden, givet den dominerande position som Google och Facebook tagit på annonsmarknaden.

Enkelt uttryckt: om det ska gå att upprätthålla inhemsk media med någon som helst konkurrenskraft, så måste det tillåtas större konstellationer.

”För att vara rakt på sak: jag välkomnar det här tillkännagivandet. Jag tror att det kommer att stärka dem båda när det gäller tv-, online- och printjournalistik. Det är en väldigt stark konkurrens numera”, slog Australiens nuvarande premiärminister Malcolm Turnbull fast om Nine-Fairfax Media affären.

## Sverige, då? Vad talar för samma framsynthet här?

201 gjordes en internationell studie om mediekoncentration där 30 marknader jämfördes. Värst var det, alla kategorier, i Kina där ägandet är samlat på få aktörer.

Sverige står sig väl i det sammantagna index, ganska exakt som Australien – som alltså beslutat sig för att lätta på restriktioner för förvärv.

Men.

När man istället jämför ägande av olika mediehus på en marknad ser det annorlunda ut. Då placerar sig Sverige plötsligt som nummer två bara slaget av Kina, med sina statliga medier.

Orsaken är förstås att en aktör som Bonnier ju samlar en radda röster – DN, Dagens industri, Expressen, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, TV4 med flera – och därmed minskar mångfalden i ägandet, enligt studien gjord av forskare i 30 länder ledda av en ekonomiprofessor från Columbia i USA.

Det här, gissar jag, blir ett argument för Telias vd Johan Dennelind och Bonnier-chefen Tomas Franzén när de ska hävda att deras 9,5-miljardersaffär kommer att öka pluraliteten i det svenska medieägandet.

Kort sagt: om inte Bonnier äger TV4 så gör någon annan det, om denna är ett svenskt företag så stärker också svenska mediehus sig mot den konkurrens från Google och Facebook som regeringens egen utredare redan varnat för.

VECKANS NAMN

Sergey Brin

Google-grundaren föddes i Sovjet och har sagt sig vara emot all censur. Men nu avslöjar New York Times att Google bygger en sökmotor i Kina som sållar bort det som diktaturen förbjuder.

Claes de Faire

Efter 120 miljoner kronor minus tror tidskriften Fokus publisher på en vändning.

Oprah Winfrey

Ingen dålig värvning av Apple när kampen om tv ska tas upp med Netflix och Amazon.