Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tittarna är vinnare på den nya svenska tv-marknaden

I dag berättar tv-operatörerna Com Hem och Boxer att kunderna nu får tillgång till nyhetskanalen Expressen TV, ekonomi-tv-kanalen Di TV samt sportnyhetskanalen SportExpressen TV. Här kan du läsa mer om hur du kan se allt detta i din vanliga tv, men en mer svepande kommentar till den ökade distributionen är väl att den svenska tv-marknaden blir än mer lokal. Flera etablerade aktörer, alltså traditionella linjär-tv-hus, talar sedan en tid om just svenskt innehåll som en konkurrensfördel mot Netflix, HBO och andra som vill in här. Att Com Hem och Boxer väljer att satsa på Expressen TV, Di TV och SportExpressen TV kan nog sägas vara samma strategi.

Tittarna är som alltid vinnare.

I Expressen TV kan man se allt från ”Stora journalistpris”-vinnaren Magda Gads reportage från krig och katastrofer till statsministerduellen hos Niklas Svensson i ”Bara politik”. Samarbetet med den internationella nyhetskanalen CNN, som vi fortsätter utveckla under 2018 och som kommer att synas ännu mer under Almedalsveckan i år, påminner om ambitionerna.

Detsamma gäller Di TV, som ju görs av Expressen TV och Dagens industri och som redan torde vara omistlig för den som är intresserad av börs och affärer bland annat tack vare de hundratals vd-intervjuer som görs i ”Börsmorgon” och andra program. Som Com Hem-kund har jag tidigare kunnat se den amerikanska ekonomi-tv-kanalen CNBC, då är det ju naturligt också med Di TV i utbudet.

SportExpressen TV är det senaste tillskottet. Under vinter-OS sände sportnyhetskanalen hela tiden, och just nu är det fokus på ishockey-VM och snart fotbolls-VM. SportExpressen TV utmanar inte om live-tv-rättigheter, här är det istället nyheter, analys, debatt och reportage.

Tittarna är som alltid vinnare.