Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

TV4 Nyheterna mest sett – och fler tittar på aktualiteter

TV4,2017,171223,Nyheterna22

TV4:s mest sedda program under hela 2017 var en ”Nyheterna”-sändning som hade 2 148 000 tittare.

”Aktuellt” i Sveriges Television ökar sin publik.

Och visst är det fantastiskt att både ”Nyhetsmorgon” i Fyran och ”Morgonstudion” i Sveriges Television växer?

Intresset för nyhets-tv i traditionell broadcast och för online-tv, alltså olika former av play-tjänster från etablerade tv-kanaler eller tidningssajter, fortsätter att öka.

Det är verkligen positivt.

Och en nesa för de mörkerkrafter som försöker underminera journalistiska medier, inte sällan med en främlingsfientlig agenda, och som hävdar att medborgarna minsann inte vill ta del av oberoende publicistik.

Det experimenteras nu friskt i branschen, och inte bara riksmedierna satsar. Ta till exempel MittMedia, som ju ger ut 28 betalda lokaltidningar och 15 gratistitlar, och som i slutet av 2016 och i början av 2017 ändrade sin tv-strategi när betaltjänsten Plus infördes. Numera ligger det mesta tv-materialet ”låst”, som det kallas, men inte direktsändningarna vid breaking news-händelser.

Antalet strömstarter minskade med 40 procent till 16,4 miljoner under 2017, jämfört med 2016, men tiden som publiken tittar uppges öka och mest populärt är live-sport bakom Plus-väggen. Snart kommer Bandypuls, MittMedias egen bandysajt, att direktsända fyra matcher i bandy-VM i ryska Chabarovsk och bland dessa finalen.

## Det är onekligen en ny värld att den 29 januari kunna se Sverige-Finland i bandy-VM på lokaltidningssajter, men trenden är ju tydlig. Och tydligast kanske inom nyhets-tv.

VLT,TV

MittMedia har två så kallade ”tv-nav” i Sundsvall respektive Falun, varifrån det produceras ett 50-60 tal direktsändningar varje vecka. Till detta kan räknas den egen live-tv som görs av olika redaktioner, exempelvis Vestmanlands Läns Tidning gör ibland fem-sex livesändningar om dagen.

I veckan har det duggat in fina siffror från både TV4 och Sveriges Television, men också från dagspressens tv-satsningar.

Di TV, samarbetet mellan Dagens industri och Expressen TV om Sveriges enda ekonomi-tv-kanal, utvecklas snabbt och två veckor i följd redovisas publikrekord. Och då är Di TV ännu inte fullt lanserad.

I Beaconomist berättade chefen Lotta Folcker att Aftonbladet TV numera har sex miljoner strömstarter, alltså visningar, per dag. Vilket de mer etablerade tv-kanalerna rimligen inte är nära. Aftonbladet TV framhåller ett fokus på bättre användarvänlighet på appar och sajter som en anledning till framgången.

För många mediehus handlar det nog även om ett större utbud: både mer exponering av det innehåll som finns, samt produktion av ännu mer så kallat content. Det görs helt enkelt mer tv, och det exponeras mer synligt.

Expressen TV har, som jag ju ofta berättat om här, också en våldsam tillväxt. Förra veckan var tittandet 122 procent högre än i fjol, vilket för oss motsvarade cirka tre miljoner strömstarter per dag. Under våren kommer ytterligare produktförbättringar och innehållsnyheter att öka den siffran rätt dramatiskt, spår jag.

## Det vi är med om nu är en genomgripande förändring av våra medievanor: 32 procent av tittandet på rörlig bild (inklusive Youtube) sker numera digitalt.

## Det gamla tittandet står sig dock rätt väl.

I Resumé har Jan Scherman, tidigare vd för TV4 och därefter chef för Aftonbladet TV, i veckan jämfört 15 veckor i slutet av 2016 och 2017 och funnit en tittarökning på åtta procent för ”Aktuellt” i Sveriges Television:

”När jag tittar på publiksiffrorna för Aktuellt så måste jag faktiskt nypa mig i skinnet. Sveriges äldsta tv-nyheter går mot strömmen. Tittandet ökar markant. Det växer även i unga målgrupper och så har det pågått i över ett halvår. Det handlar inte om något enstaka breaking-news-läge som skapar enstaka toppar.”

Samtidigt ökar även ”Morgonstudion”, programdirektören Jan Helins storsatsning på en ersättare till gamla ”Gomorron Sverige” i SVT.

Dagens Nyheter har refererat tittarsiffror från mätföretaget MMS och funnit att ”Morgonstudion” i linjär-tv har en marginell tillväxt från 587 000 till 590 000 tittare, som sett minst tre minuter i sträck mellan september och november.

Ännu bättre går det för ”Nyhetsmorgon” i TV4, varför gapet mellan morgonerbjudandena i de två största kanalerna ökar. Enligt DN hade ”Nyhetsmorgon” 633 000 tittare 2016 men 672 000 året efter.

TV4 har presenterat en rad positiva siffror om 2017, som den högsta linjära tittartidsandelen i målgruppen 15-64 år i linjär-tv sedan 2006, och att TV4 Play numera har 3,8 miljoner användare, men låt mig få avsluta med att Fyrans mest sedda program under hela året gick den 23 december då 2,1 miljoner tittare såg Ulrika Bergquist programleda 22-”Nyheterna”.

Kom då ihåg att kvälls-”Nyheterna” i TV4 ökat tittandet en längre tid.

## Det finns förstås utmaningar för nyhets-tv med teknikutveckling och ny konkurrens, men 2017 var ett bra år.

Affärsmodellerna skiljer sig så mycket att man inte kan jämföra alla aktörer rakt av. För linjära kommersiella tv-kanaler är tittartiden viktig – det rullar ju autostartad reklam i pauser och mellan program – medan de nya, disruptiva spelarna som exempelvis tidningssajterna ofta autostartar reklamen först och därför mäter framgång i antal strömstarter.

Båda förfarandena är lika relevanta för respektive medieslag, och argumenten är rätt uppenbara för alla. Den gamla modellen har fungerat och fungerar och geneerrar hög intäkt per reklamvisning. Den nya modellen har etablerats av sociala medier-jättar med autostart och förefaller också fungera, förvisso med lägre intjäning – men de nya aktörerna vinner ju marknadsandelar och därmed för dem nya pengar.

Så: 2018 blir spännande!