Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Publikrekord – med 54 procent kvinnliga läsare

4 199 000 läsare per genomsnittlig vecka i oktober. Sifo Orvestos senaste publikstatistik visar att allt fler väljer att ta del av nyheter från Expressen i sin mobil. Cirka 4,2 miljoner läsare är den högsta siffran någonsin för oss, tack vare en ökning med 23 procent jämfört med i fjol. Konkurrenten Aftonbladet ökade med bara 8 procent, och därför blev Expressens marknadsandel 46,6 procent – den högsta andelen hittills.

I dagens tidning berättar Josefina Rickardt, marknads- och analyschef, att det allt fler kvinnor väljer Expressen: ”Extra kul är att vi slår rekord bland kvinnliga läsare. I oktober är 54 procent av Expressens läsare och tittare kvinnor. Ingen av de andra stora svenska nyhetsmedierna lyckas med det i dag – Expressen ligger längst fram.”

Gapet till Aftonbladet, som ännu är Sveriges största digitala nyhetsförmedlare, minskar hela tiden. I september hade Aftonbladet 300 000 fler kvinnliga läsare än Expressen, i oktober var skillnaden bara 100 000. Här finns alltså en förklaring till att Expressen successivt knappar in. I september var Expressens marknadsandel bland kvinnliga läsare 46,4 procent, i oktober 48,8 procent. Sammantaget utgörs Expressens läsare i mobilen, den enskilt största och viktigaste kanalen, till 54 procent av kvinnor. På Aftonbladet är de 49 procent.

Här är andelen kvinnor bland mobilläsarna, enligt Sifo Orvesto i oktober:

Expressen                 54%

Metro                         54%

Göteborgs-Posten     51%

DN                             50%

Sydsvenskan            50%

Aftonbladet               49%

SvD                           47%

Här är totalräckvidden i mobilen, enligt Sifo Orvesto i oktober:

Aftonbladet                 4 816 000

Expressen                   4 199 000

DN                               1 058 000

SvD                                 918 000

Göteborgs-Posten           600 000

Sydsvenskan                  414 000

Dagens industri              380 000

Metro                              305 000

Så sent som förra veckan tilldelades Expressens krigskorrespondent Magda Gad ”Stora journalistpriset”. Tidigare i höst fick hon också ”Per Wendels nyhetspris”. Karin Olsson, ställföreträdande ansvarig utgivare och kulturchef, beskriver i dagens tidning Expressens uppdrag och arv

– Vi arbetar utifrån en publicistisk idé om vilken roll vi vill spela i Sverige. Därifrån citerar jag gärna mina favoritrader om att ”vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet”.

Också på desktop, alltså traditionell dator, ökar Expressen. Totalt 2 869 000 läsare per vecka i oktober var en ökning med 7 procent. Aftonbladet stod stilla med nolltillväxt, så Expressens marknadsandel är 46,9 procent vilken är den näst högsta hittills.

För nyhetsmedierna är förstås alla läsare välkomna, men den klassiska kvällstidningen har i modern tid alltid nischats mot olika målgrupper. Med olika löpsedlar, ofta lokala eller regionala, försöker vi locka köpare till pappersupplagan. Editionerat innehåll, till och med egna lokala vara varumärken som GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö, är andra exempel. Plus olika digitala vertikaler. Mobilflashar som skickas inom vissa geografiska områden och med olika ämnesval. Och så vidare. Allt det här är ett målmedvetet arbete som görs av redaktionen och analysavdelningen.