4 199 000 läsare per genomsnittlig vecka i oktober. Sifo Orvestos senaste publikstatistik visar att allt fler väljer att ta del av nyheter från Expressen i sin mobil. Cirka 4,2 miljoner läsare är den högsta siffran någonsin för oss, tack vare en ökning med 23 procent jämfört med i fjol. Konkurrenten Aftonbladet ökade med bara 8 procent, och därför blev Expressens marknadsandel 46,6 procent – den högsta andelen hittills.
I dagens tidning berättar Josefina Rickardt, marknads- och analyschef, att det allt fler kvinnor väljer Expressen: ”Extra kul är att vi slår rekord bland kvinnliga läsare. I oktober är 54 procent av Expressens läsare och tittare kvinnor. Ingen av de andra stora svenska nyhetsmedierna lyckas med det i dag – Expressen ligger längst fram.”
Gapet till Aftonbladet, som ännu är Sveriges största digitala nyhetsförmedlare, minskar hela tiden. I september hade Aftonbladet 300 000 fler kvinnliga läsare än Expressen, i oktober var skillnaden bara 100 000. Här finns alltså en förklaring till att Expressen successivt knappar in. I september var Expressens marknadsandel bland kvinnliga läsare 46,4 procent, i oktober 48,8 procent. Sammantaget utgörs Expressens läsare i mobilen, den enskilt största och viktigaste kanalen, till 54 procent av kvinnor. På Aftonbladet är de 49 procent.
Här är andelen kvinnor bland mobilläsarna, enligt Sifo Orvesto i oktober:
Expressen 54%
Metro 54%
Göteborgs-Posten 51%
DN 50%
Sydsvenskan 50%
Aftonbladet 49%
SvD 47%
Här är totalräckvidden i mobilen, enligt Sifo Orvesto i oktober:
Aftonbladet 4 816 000
Expressen 4 199 000
DN 1 058 000
SvD 918 000
Göteborgs-Posten 600 000
Sydsvenskan 414 000
Dagens industri 380 000
Metro 305 000
Så sent som förra veckan tilldelades Expressens krigskorrespondent Magda Gad ”Stora journalistpriset”. Tidigare i höst fick hon också ”Per Wendels nyhetspris”. Karin Olsson, ställföreträdande ansvarig utgivare och kulturchef, beskriver i dagens tidning Expressens uppdrag och arv
– Vi arbetar utifrån en publicistisk idé om vilken roll vi vill spela i Sverige. Därifrån citerar jag gärna mina favoritrader om att ”vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet”.
Också på desktop, alltså traditionell dator, ökar Expressen. Totalt 2 869 000 läsare per vecka i oktober var en ökning med 7 procent. Aftonbladet stod stilla med nolltillväxt, så Expressens marknadsandel är 46,9 procent vilken är den näst högsta hittills.
För nyhetsmedierna är förstås alla läsare välkomna, men den klassiska kvällstidningen har i modern tid alltid nischats mot olika målgrupper. Med olika löpsedlar, ofta lokala eller regionala, försöker vi locka köpare till pappersupplagan. Editionerat innehåll, till och med egna lokala vara varumärken som GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö, är andra exempel. Plus olika digitala vertikaler. Mobilflashar som skickas inom vissa geografiska områden och med olika ämnesval. Och så vidare. Allt det här är ett målmedvetet arbete som görs av redaktionen och analysavdelningen.