Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Di TV och CNNMoney samlar affärspress från hela världen om online-tv

file(2)

Just nu pågår ”Business News Video Summit” här i Expressen-huset i Marieberg i Stockholm. Hit har den internationella affärspressen kommit, inbjudna av Di TV och CNNMoney som arrangerar världens första mediekonferens med fokus på online-tv och nya affärsmodeller inom ekonomijournalistik. Di TV är ju ett samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV, och vi har velat skapa en sorts hub för erfarenhetsutbye om denna spännande genre.

IMG_6718

I denna stund står Anastasia Anashkina, Senior Producer på CNNMoney, på scenen och går i detalj igenom olika exempel på hur man bäst producerar tv-inslag för sajter och appar. Det har varit späckade dagar med luncher på Atelier på 23:e våningen i DN/Expressen-skrapan och middag på Nedre Manilla, en historisk miljö med familjen Bonniers unika porträttsamling som alltid imponerar på alla gäster. Allt inledes på At Six Hotel i måndagskväll när näringsminister Mikael Damberg och jag hälsade alla välkomna under ett mingel.

Akamai, Volkswagen och Universum sponsrar detta event och Lotta Edling, chefredaktör för Di, modererar. Tomas Franzén, vd för Bonnier-koncernen, och Greg Beitchman, vice vd på CNN, inledningstalade i tisdags och bland de särskilt inbjudna – detta var inte ett möte som man kunde anmäla sig till – var bland andra Carl-Johan Bonnier, ordförande för Bonnier AB, Hans-Jacob Bonnier, styrelseledamot i Dagens industri och ordförande för European Business Press Federation, samt Anders Eriksson, vd för både Di och Expressen.

Det är otroligt intensiva dagar där vi satt fokus på bland andra jättar som Financial Times och Wall Street Journal och vad de gör med online-tv. På plats är marknadsledare på stora marknader som Handelsblatt från Tyskland och Milano Finanza från Italien. Men också mindre aktörer som norska Dagens Näringsliv, finska Kaupalehti, danska Börsén och Finans. Engagemanget är stort.

IMG_6718

Det var ingen lek att få ihop programmet, alla dessa titlar är ju i samma omställningsprocesser så det finns så mycket att diskutera. Exempelvis var franska Les Echos och spanska Cinco Dias på scenen och berättade om sina tv-satsningar med sina systertidningar Le Parisien respektive El Pais; precis som i fallet med Dagens industri och Expressen är de alltså affärstidningar som samarbetar med mer generella titlar i samma koncern.

En annan iaktagelse är de olika strategivalen. Vi fördjupade oss i Economist Films som gör sponsrade dokumentärer, och cheferna på polska Puls Bisnezus och belgiska De Tijd analyserade sedan detta utifrån sina egna val att inte göra live-tv och så många korta klipp.

Här deltog också några stora morgontidningar som är mer allmänna till sin karaktär, men som gör mycket ekonomijournalistik. Frankfurter Allgemaine Zeitung i Tyskland, exempelvis, och Washington Post i USA. Micah Gelman, Director of Video, från The Post inledde för övrigt konferensen med anförandet ”From Jezz Bezos till business news video”.

Otroligt intressant, detta, och mycket lärorikt. Det har varit fokus på intäktsmodeller och schweiziska Handelszeitung och Bilanz gjorde en mycket uppskattad och konkret dragning om bland annat nativet-tv.

För Di TV har det varit väldigt bra, tror jag, att samla dessa företrädare för ekonomijournalistik och dessutom få chansen att berätta lite om Sveriges ekonomi-tv-kanal.