Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tidningarna får acceptera Omni – men rewrites ska göras korrekt

Att systematiskt sammanställa nyheter som andra medier tar betalt för och istället erbjuda dessa gratis, det är naturligtvis en lika given affärsidé som publicistisk gärning – i den mening att man faktiskt tillgängliggör journalistik.

Men det måste göras korrekt.

Två mediespaningar:

••   Sveriges Television och Sveriges Radio kommer att fortsätta att citera också det låsta materialet på lokaltidningssajterna.

••   Kritiken mot nyhetsaggregatorn Omni för dess alla rewrites lär inte leda till något.

Först en historielektion:

2000 bröt det ut ett gratistidningskrig i Stockholm när marknadsledaren Metro utmanades av eftermiddagsutgivna Stockholm News med, faktiskt, mig och mediebolaget OTW (läs: Pär Sundberg, Anders Abenius, Patrik Brissman och Jonas Jonasson) som majoritetsägare och bland andra investmentbolaget Industrivärden som finansiär.

Det gick som det gick med det där, givet en försämrad annonskonjunktur och konkurrens också från Stenbeckarnas smarta motdrag, Metros systertitel Everyday, och vi gick alla vidare till andra medieprojekt.

Jonas Jonasson skrev några böcker och det visade sig väl vara mer lukrativt än vår kolportagedistribution. Nåväl.

## Ett moment i den kortlivade publikationen Stockholm News var sammanställningar av andra redaktioners nyheter, ungefär som dåtidens ledarsidor ibland citerade andra pressröster med tydligt angivande av källa.

– Snyltjournalistik, sa Expressens chefredaktör Staffan Thorsell i en intervju om vår satsning.

Några månader senare var jag tillbaka här som redaktionschef, men så kallade rewrites är fortfarande kontroversiella.

Nu är det ofta lokaltidningsföreträdare som rasar mot att public service-bolagen Sveriges Television och Sveriges Radio så ofta återger det som lokalpressen publicerat i print och på sina betalsajter.

Anne Lagercrantz, divisionschef på SVT, har svarat i en debattartikel i Medievärlden:

”Vi har i alla tider citerat varandra, eftersom ett medieföretag (må vara SVT eller kommersiell media) aldrig kan avstå en nyhet med stort allmänintresse bara för att någon annan part har varit först med att skriva om den. Ingen har äganderätt till en nyhet. Däremot ska vi självklart vara generösa med källhänvisningar om vi citerar och länka till källan.”

Dagens Nyheter ifrågasätter också Schibsted-ägda Omni. Martin Jönsson, DN:s redaktionella utvecklingschef, har i Resumé liknat en Omni-rewrite med ”textstöld” och fortsatte den debatten i radions ”Medierna” i går.

Peter Wolodarski, DN:s chefredaktör, skriver på Twitter :

Bra att Omnis tvivelaktiga metoder uppmärksammmas. Om alla börjar bete sig som de rycks förutsättningarna för originaljournalistik undan.”

Jag tänker så här:

••   Sveriges Radio och Sveriges Television bör förstås fokusera på ljud och bild, och inte göra-tidning-på-nätet som SVT.se/nyheter gör nu. Kolla exempel på den så kallade ”long read”-texten om Nordkorea som ju knappast kan imponera på de politiker som just nu utreder public service-bolagens framtida uppdrag. Nordkorea-artikeln k a n ju inte vara SVT:s uppdrag.

Men: SR och SVT kommer fortsätta att citera tidningar och ska så göra, för radiolyssnare och tv-tittare är det en bra service att få den överblicken. SR och SVT ska heller inte ta hänsyn till om huruvida tidningssajterna har låst in sitt innehåll bakom betalväggar eller ej. En nyhet är ju en nyhet, är den relevant att rapportera ska den citeras – oavsett vilken affärsmodell tidningen ifråga råkar ha valt.

••   Omni lär knappast heller ta särskilt allvarligt på upprördheten hos DN. Det mest flagranta exemplet på överträdelse av citaträtten, en rewrite av en analys skriven av DN:s Ewa Stenberg, rättades och om Omni bara följer sedvanerätten i branschen och kanske adderar ytterligare någon källa i texterna, så får vi andra nog acceptera att det är som det är.

Men: Omni borde verkligen djuplänka i själva texterna, och inte smyga undan de blå länkarna till orginalframställarna längre ned i appen.

Det vore en enkel gest av Omni-publishern Markus Gustafsson att börja följa branschpraxisen, och på så sätt visa att han tagit intryck av kritiken.

Samtidigt är det nog klokt om de mer traditionella kommersiella mediehusen har, ska vi säga, lagom förväntningar på hur mycket trafik man kan få från andra nyhetssajter.

## Omni har 18 journalister och gör uppskattningsvis fem till tio rewrites av Expressen-nyheter varje dag, men står bara för 0,2 procent av Expressens trafik. Det är alltså inte särskilt många som klickar sig vidare från Omni via de där blålänkarna.

Jag tror inte trafiken från Omni till andra mediesajter skulle öka så särskilt mycket om djuplänkningen istället gjordes från själva rewrite-texterna, det är nog som det är med det med. Men då skulle åtminstone den kritiken kunna avföras.

Omni ska förstås rewrita som sig bör, lagom mycket och i normalfallet med max tre citat och transparent med ursprungskällan.

Vi i dagstidningsbranschen får acceptera den konkurrensen. Vi ska inte göra om misstaget från 1995 när de traditionellla medierna förhöll sig allt för protektionistiskt till den nya genre som var daglig gratistidning.