Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Kristallen hyllar linjär-tv och här är första siffrorna i fajten mellan Morgonstudion och Nyhetsmorgon

Stockholmsmässan i Älvsjö i fredags kväll: 1 800 personer från den svenska tv-branschen samlas på Kristallen-galan för att mingla, mötas och fira det som gjorts i de traditionella kanalerna under det senaste året.


Det här är en linjär-tv-fest som man inte skojar bort. Vd-arna Hanna StjärneSveriges Television, Anders JensenMTG, Christel Tholse WillersUR, Casten AlmqvistTV4 och Henriette Zeuchner Discovery faktiskt står där på scenen – tillsammans – och på röda mattan utanför har det varit en sorts ”Who´s who?”-parad av kända tv-profiler.

Det som slår mig är att linjär-tv står så i fokus, samtidigt som man i går vaknade upp till Financial Times nyhet att Iphone-tillverkaren Apple nu överväger att köpa The Culver Studios i Hollywood, där filmer som ”Citizen Kane” och ”The Matrix” spelats in.

Hyggligt historisk mark, alltså, och till och med den excentriske Howard Hughes har en gång ägt allt detta. Apple letar kontorsytor, men det här studioområdet gör det möjligt att producera tv-serier och långfilmer.

Här ska man komma ihåg att Apple redan anställt skaparna av tv-serier som ”Breaking Bad” och ”The Crown”, samt att Apple enligt Financial Times nu budar mot Netflix om att få visa den kommande tv-serie med Jennifer Aniston och Reese Witherspoon som jag skrev om förra veckan – den som ska handla en amerikansk morgon-tv-show.

Morgon-tv, ja. I en ny tv-värld där Apple ska utmana HBO om kvalitets-tv, där Googles Youtube redan producerar orginalinnehåll och där Amazon till och med vunnit Oscar för ”Manchester by the Sea”, i en sådan värld gäller det nog att vi i den svenska medieindustrin snabbt gör oss redo för en helt ny konkurrens.

## När mobiloperatörer som Telia är med och delfinansierar bud på exklusiva sport-tv-rättigheter, så kan ju tv-kartan ritas om ganska snabbt, och det måste nog också Kristallen anpassas till.

Det var förstås en fantastisk tillställning, men något säger det kanske ändå om vår bransch att det bara var två priser som gick till något som kan sägas vara primärt digitalt:

”Det stora experimentet”, alltså Viaplays julkalender i tv-format, och ”Random Making Moves”, humorgänget från Nacka som haft en Youtube-kanal sedan 2010 och gjort en del för Kanal 5 och Viaplay med.

RMM-gänget har förvisso 453 496 prenumeranter och 108 944 006 visningar på Youtube, men nog skulle man kunna tycka att också de mer etablerade tv-kanalerna och alla dess utmanare borde kunna prestera mer och bättre?

• Kanal 5 har 156 593 395 visningar på Youtube.

• TV4: 152 330 652.

• Expressen TV: 124 451 726.

• SVT: 56 182 724.

• Viafree: 37 232 313.

• Aftonbladet TV: 6 443 271.

Morgontstudion

Morgon-tv, ja. Den stora snackisen bland Kristallen-gästerna var förstås nya ”Morgonstudion”, SVT:s supersatsning som public service-jätten också använder licenspengar till för att marknadsföra brett. Det är förstås rimligt att SVT berättar om sina nya program, men reklam på Isabella Löwengrips blogg? Digitala reklamtavlor i köpcenter? Och så vidare.

Hur blev det då? Jag tycker ”Morgonstudion” är bättre än gamla ”Gomorron Sverige”, jag tycker studion och grafiken känns modern – jämförelsen med ”Aftonbladet Morgon” i Aftonbladet TV och TV3 är dock så given att till och med SVT-medarbetarna själva tillstår den med ett leende.

tv tv4 programledare nyhetsmorgon peter jihde, tilde de paulaväder med madeleine westin /ah   publicerad text:

I SVT är det rörigt och tajt med många skärmar i bakgrunden vilket ger en fräschör som, gissar jag, kommer tvinga Fyran att kanske se över sin setting ett varv till.

Tempot i ”Morgonstudion” är högt, och ska väl så vara om man ska skilja ut sig från marknadsledaren som ju är ”Nyhetsmorgon” i TV4.

Det är inte riktigt rättvist att recensera programledarna redan nu, flera av dem är också nya, men det skaver lite att det diskuteras krig och översvämningar i, typ, t-shirt. Jag kan förstå att SVT vill prata om ”Game of Thrones” och MTV-galan om man nu ska göra upp med det gamla, men programledarna borde ändå klä sig som anstår de ofta rätt allvarliga ämnen som också dryftas.

Tittandet?

Det blir inte fair att jämföra ”Morgonstudion” med ”Nyhetsmorgon” från klockan 06 till 10, givet att SVT ju slutar sända sin morgon-tv redan tio minuter över nio.

## Gamla ”Gomorron” brukade ha kraftiga tittartapp den sista timmen, mellan klockan 09 och 10, men där har alltså SVT nu gett slaget förlorat.

Om man granskar marknadsandelar dag för dag såg det ut så här de första dagarna:

Måndag: SVT 35,1% och TV4 37,1%.

Tisdag: SVT 28,9% och TV4 37,8%.

Onsdag: SVT 29,3% och TV4 35,0%.

Torsdag: 27,9% och TV4 36,2%.

SVT:s massiva pr- och marknadsföringskampanj för premiären verkar ha gett resultat, i måndags var det många som gav ”Morgonstudion” chansen, men TV4:s grepp består.

Ändå tror jag SVT är nöjda. I linjär-tv har ”Morgonstudion” lika många eller fler tittare än sin föregångare, och antalet strömstarter i SVT Play är dubbelt så många och vissa dagar tre gånger så många jämfört med ”Gomorron”. Enligt SVT har ”Morgonstudion” varje dag hört till det mest sedda i SVT Play.

Det är för tidigt att utropa någon kanal till vinnare eller förlorare, men för oss som är publik finns nu två tydliga alternativ att välja mellan så utbudet har breddats. I dag startar SVT dessutom ”Sportstudion”, som normalt ska sända från klockan 12 eller 13 till klockan 18 eller 19.


Expressen TV? Vi lanserade nya ”Senaste nytt” som morgon-tv i måndags och hade i veckan säsongspremiärer för ”Brottscentralen” och ”Bara politik”. Förra veckan hade Expressen TV hela 11,1 miljoner strömstarter, vilket var 87 procent fler än i fjol, och denna vecka blir ännu bättre. Kanske blir det till och med den bästa veckan någonsin publikmässigt, men än återstår ju några timmar som blir avgörande.

Om en vecka lanserar för övrigt Apple sin nya Apple TV-apparat.