Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Variety skriver om tv-kriget i USA – och Journalism berättar om Expressen TV och nya Di TV

Journalism,ExpressenTV

Två intressanta texter om medieutvecklingen just nu. De handlar om tv, förstås, och om nyhetsfajten i USA och om framtidens nyhets-tv här hemma i Sverige.

Amerikanska Variety skriver om Cable News Wars: Inside the Unprecedented Battle for Viewers in Trump Era”.

Brittiska Journalism.co.uk berättar om Dagens industri och att Expressen TV continues to grow as it gears up to work on new online business channel”.

Variety tar upp konkurrensen mellan nyhetskanalerna CNN, Fox News och MSNBC och intervjuar programledare och tv-chefer som alla vittnar om en ny, extrem arbetsbörda. Reportaget är fullt av formuleringar som ”the frenzy of activity”, endless cycle of breaking political headlines” och ”television news is facing its biggest moment of opportunity since Fox News Channel and MSNBC came on the scene 21 years ago.” Och så vidare.

Variety,tv

”We are just working at a different pace now”, säger Bret Baier på Fox News och konstaterar att ”we’ve never seen a news cycle like this”. Programledaren Lawrence O’Donnell på MSNBC säger att han inför sin direktsända show som varar en timme brukade förbereda sig fem timmar, men att han numera bara hinner med 45 minuter. ”We are probably burning out some of our people in the production ranks quicker than we did in the past”, säger Jay Wallace, chef för Fox News nyhetsverksamhet. (Vill man fördjupa ännu sig mer i kampen mellan nyhetskanalerna i USA kan man läsa The Hill om hur ABC, CBS och NBC skickade sina programledare till basebollskjutningen i går: ”

Mediesajten Journalism, som väl närmast kan beskrivas som en brittisk Medievärlden eller Dagens Media, uppmärksammar samtidigt att Expressen TV och Dagens industri ska lansera en ny ekonomi-tv-kanal: Di TV. 

DiTV,crosspromo,Di

”The Expressen TV team is now working on a new finance and business channel in collaboration with Dagens Industri – both titles are owned by the Bonnier media group”, skriver Journalism och här intevjuas Bella Levy, chef för Expressen TV.

”Expressen TV’s take on television news iis an attempt to infuse broadcasting with the popular tabloid journalism style familiar to readers from print. And it’s working, both for the newscasts and the shows broadcast on the TV channel”, konstaterar Journalism (som tidigare skrivit om Expressen TV här).

Och vidare: ”Hundreds of screens dot the newsroom, showing journalists audience insights as well as information about their own stories, such as the number of multimedia elements present in each, or the gender balance of sources and experts quoted in their articles.”

Båda dessa texter är relevanta för den som vill följa med i branschen. Läs om nyhetskanalerna i USA här och läs om Expressen TV och Dagens industri här.