Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dags för nyhetsmedierna att morska upp sig lite

Det hör inte till vanligheterna, numera, att de svenska tidningshusen uppmärksammar de så kallade Orvesto-undersökningarna för sina papperseditioner. Men det är faktiskt lite intressant att studera de senaste siffrorna.

Det finns ju en och annan som underkänner de etablerade mediernas framtid, som ifrågasätter själva efterfrågan på traditionell publicistik i dess mest klassiska form:

Redaktioner som i grundlagsskyddade kanaler såsom tryckta tidningar eller på digitala plattformar låter publicera det som, faktiskt, ännu rätt stora redaktioner producerat efter yrkes- och pressetiska överväganden.

Min fasta tro är förstås att det här är en samhällsviktig ordning, att en demokrati kräver en allsidig och oberoende genomlysning.

Alla håller inte med. Myter och fördomar om än den ena och än det andra, ”bara skvaller” eller ”politiserad nyhetsförmedling”, blandas med propaganda, ”PK-medierna mörkar!”, eller till och med rena lögner.

Det senare behöver knappast ens exemplifieras, det är bara att söka upp valfritt socialt media och där söka på valfritt känt medievarumärke.

## Konspirationsteorierna står som spön i backen, och begrepp som egentligen tillkommit för att blottlägga rena rama påhitt med politiska förtecken – som ”fake news”, slungas istället mot själva de institutioner som står för riktig journalistik.

En sorglig utveckling, kan man tycka, och risker saknas naturligtvis inte. Men ska heller inte överdrivas. Det förs i vår bransch ibland fram en allt för självspäkande självkritik som nog snarast underbygger domedagsprofetiorna, låt det vara om förtroendet för vårt innehåll eller våra arbetsmetoder.

Nog dags att morska upp sig lite, tror jag.

I sak är det ju så att den som ser lite närmare på exempelvis nomineringar till sådant som Stora journalistpriset, Guldspaden, Wendelapriset eller någon annan utmärkelse som prisar det goda, kommer att finna att det faktiskt görs exceptionellt mycket bra.

Och publiken ser, läser och lyssnar.

Den senaste Orvesto-mätningen över tidningsläsare, den som avser årets första fyra månader och som ska jämföras med samma period i fjol, påvisar en del positivt.

Med det sagt ska sägas att det finns jämförelsestörande ingångsvärden, som att e-utgåvor (läs: PDF-editioner) numera räknas med och att läsningen inte längre fördelas mellan ”vardag” och ”söndag” utan bara räknas om till ”alla dagar”. Vilket förstås gynnar de titlar som kommer ut på söndagar, som är den stora tidningsdagen, mot de som inte gxör det.

## Men ändå. Det finns anledning till viss optimism, även om statistiken över papperstidningskonsumtion förstås smittas av att målgruppen nog omedvetet också refererar till att man tagit del av sajter och appar.

Men jämfört med 2016 ökar den största morgontidningen, Dagens Nyheter, läsningen med 4 procent. Det kan äga sin riktighet: DN har blivit piggare, har påfallande mer ofta egna nyheter och rekryterar hejfriskt – inte minst från kvällspressen – för att spetsa sig än mer.

Svenska Dagbladet, den näst största morgontidningen, ökar med 14 procent och skriver i de egna spalterna om ett ”lysande resultat”.

## Bäst går det för Dagens industri, som till skillnad från alla andra redan var i en positiv trend.

Trots att Di inte är en sjudagarstidning, och alltså inte kan räkna in en ökning av sin genomsnittliga dagsiffra tack vare ett tillskott av söndagspubliken, så växer Di:s publik för andra tertialmätningen i följd. Jämfört med i fjol ökar Dagens industri med 2,5 procent. Dessutom ökar bilagorna Di Dimension med 7,7 procent och Di Weekend med 1,4 procent.

Dagens industri lanserar i år även Di TV, Sveriges ekonomi-tv-kanal, ihop med Expressen TV. Di TV sänder redan nu flera program, men relanseras i höst – vilket väl får ses som ännu ett exempel på att allt fler vill ta del av kvalificerad journalistik.

Kvällspressen, då?

I Orvesto-mätningen över printläsningen minskar både Aftonbladet (-8,4%) och Expressen (-9,1%)

## Kvällspressen ligger dock längre fram i den digitala transformationen, så här anses Orvesto Total-mätningen som är en nettoräckvidd för alla plattformar mer relevant.

De senaste siffrorna för april visar att båda kvällstidningarna ökar, Expressen med 4 procent och Aftonbladet med 2 procent, och totalt når de nu 2,4 miljoner respektive 3,5 miljoner personer varje dag.

Det är rätt otroliga siffror, egentligen, och en sammantagen slutsats är väl att hur man än räknar och redovisar är det många som fortfarande vill ta del av nyhetsförmedling och opinionsbildning från de etablerade medierna. Det ska vi inte glömma.