Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Okej, kanske inte revolutionerande – men intressanta fakta om medieutbudet i radio, tidningar och tv

Nordicom,TT

Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) och Nordicom vid Göteborgs universitet har presenterat rapporten ”Medieutbud 2017”, och det är intressant läsning – men kanske inte så överraskande. Just nu pågår NMI, alltså konferensen Nordic Media Insight, och där går man kanske inte direkt upp på scenen och slår fast att kvällspressen inte publicerar så många texter från Nyhetsbyrån TT. Jag trodde dock inte att andelen TT var så stor i lokaltidningarna.

Nordicom,samhalle

Detta är mer intressant – men kanske inte heller så förvånande. Andelen artiklar i kvällspressen med innehåll ”…som i huvudsak är samhällsrelevant” förefaller öka över tid, vilket jag tolkar som ett utslag av den så kallade innehållstrianguleringen. Nämligen den trend som gör att innehållet blir mer lika i riksmedierna, vilket för Aftonbladet och Expressen betyder mer inrikespolitik, fler utrikesnyheter och så vidare. Inte minst vårt fokus på alla val runt om i Europa i år kan väl tjäna som exempel på utvecklingen.

Nordicom,AndelNyheter

Här kan man utskönja flera saker. Som att Sveriges Radio, SVT, TV4 och de stora morgontidningarna publicerar mer ”kultur/nöje” på webben än i sina huvudsakliga distributionskanaler. För kvällspressen är det tvärtom. Vi har också väsentligt mycket mindre ”olyckor/brott” digitalt, jämfört med print. Däremot är det mer ”livsstil/hälsa” samt ”sport” på Aftonbladet.se respektive Expressen.se jämfört med papperstidningarna.

Nordicom,OffentligaNyheter

Här ser man en tydlig trend i kvällspressen: det blir fler ”nyheter om den offentliga sfären” både i print och digitalt. Men detta ser man väl också för de andra medieslagen? Och vad säger det oss? Min slutsats är att många myter om innehållet i olika medieformer faller till föga för dessa fakta, vilket kan vara bra att komma ihåg när det slungas ut så kallad mediekritik på hatsajter eller i sociala medier.