Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

CNN utbildar Expressen och Di – och Clear Channel pekar ut mig

file-2

Just nu pågår Nordic Media Insights (NMI) på Münchenbryggeriet i Stockholm. I denna stund är Frida Boisen från Bonnier Magazines & brands moderator på scenen för ett samtal med Hanna Stjärne, vd för Sveriges Television, Ehsan Fadakar, chef för sociala medier inom Schibsted, och Mattias Berg, operativ chef på TV4. En radda svenska och internationella mediechefer kommer att framträda, och nyss har Klas Granström, redaktionschef för Expressen Digitala Medier, pratat om ”framtidens nyhets-tv”. Klas visade några exempel från Expressen TV, satsningarna på sociala medier och samarbetet med CNN.

file2 file1

I eftermiddag ska Samantha Barry, tidigare på BBC men numera ansvarig för sociala medier på CNN, berätta med om hur nyhetskanalen arbetar med bland annat Facebook, Instagram och Twitter. Samantha och Klas, händelsevis, har sprungit på varandra förr på möten i CNN-högkvarteret i Atlanta, men nu är hon här för NMI.

file1

Samantha var på Expressen tidigare i dag och höll bland annat ett föredrag i Guldspaden, vårt största konferensrum, för ett 70-tal medarbetare på Expressen och Dagens industri. Hon fick många frågor, men berömde också Expressen. Det senare är kanske inte så konstigt, ändå, för numera lyssnar alla stora medieföretag runt och stora besöker också små. Jag har nämnt det förr, men runt om i världen talar svenska MittMedia och Västerbottens-Kuriren sida vid sida med New York Times och Google och allt vad de heter. Aftonbladet, förstås, står ofta på scenen och detsamma gäller våra norska och danska kollegor. Det är en spännande utveckling, tycker jag, och lika ödmjukt som insiktsfullt. NMI är en möjlighet till att träffas.

file-2(2)

Just nu talar Ola Klingenborg som är vd för Clear Channel i Sverige. Han berättar om ur Clear Channel sedan 2011 arbetat med rörliga bilder i offentliga miljöer, något som vi ju idag – bara några år senare – ser som alldeles självklart. Ola inledde dock sitt anförande med att med gott humör peka ut mig i publiken och påminna om att jag, när han fick sitt jobb, mejlade Ola på temat ”Grattis – du lämnar den dynamiska mediebranschen för att istället klistra upp affischer på stortavlor”, typ… Men man kan väl lugnt säga att också det som nu kallas för out-of-home marknadsföring också är dynamisk nu.