Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Varför påvisar vi inte efterfrågan på riktig publicistik?

K3

Det här är en bild från kontrollrum 3 på Expressen TV som jag tog i går, Annandag påsk, när nyhetsverksamheten fortsatte att börja handla om mer än bara om terrordådet i Stockholm.

EXP,TV,franskavalet,1

Expressen hade på måndagen en maratonsändning om  folkomröstningen i Turkiet, men bevakade också presidentvalet i Frankrike där det ju hände saker: vi live-tv-sände Macrons och Le Pens tal med skickliga programledaren Cecilia Anderberg och direktöversättaren Kevin Carlsson – och plötsligt stormades scenen under Le Pens tal. Reportern Magnus Falkehed och fotografen Kristoffer Sandberg rapporterade då från Paris, precis som vi ska jobba: snabbt, direkt, helst på plats.

EXP,TV,franskavalet,2

I dag sänder Expressen förstås om allsvenskan i fotboll,  men också om den svenska vårbudgeten och en radda andra saker. Så här ser det ut i Expressen TV nu:

EXP,TV,budgetstudio

EXP,TV,budget,Magdalena

Dessutom är Di TV, Sveriges ekonomi-tv-kanal, tillbaka efter påsken. Di TV är ett nytt samarbete mellan Dagens industri och Expressen TV och kommer att bli ett spännande tillskott i medieutbudet.

DiTV,budget,AnnaEkelund DiTV,budget,PMNilsson

Men – en fundering: alla svenska medier har haft stor läsning och stort tittande efter det hemska terrordådet i Stockholm, vilket få redaktioner redovisat på grund av att inget media vill framstå som att man vill framhäva publikframgångar efter något så fruktansvärt. Det vill förstås heller ingen redaktion, givet debattnivån i sociala medier skulle det direkt framställas som försök till ”skryt” bara att berätta om vilken efterfrågan konsumenterna har på seriösa medier. (Mediekritik på Twitter är ju, som bekant, som ett medborgargarde i ett rättssamhälle.).

Nåväl. Jag kan tycka att detta är olyckligt, i tider när de journalistiska mediernas värde ifrågasättas vore det egentligen bra om det framgick hur många som tagit del av publicistiken. Kanske borde något branschmedia ta på sig att sammanställa statistiken för alla? Den kommer ju att visa ungefär vad man kan förvänta sig, nämligen att Aftonbladet som är marknadsledare digital är klart störst följt av Expressen och så vidare, men det vore ändå intressant att se helheten som en påminnelse om att många människor minsann fortfarande söker sig till etablerade medier.