Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stampen, Metro, Mats Qviberg och Cilla Benkö – det händer mediesaker hela tiden

SÖNDAGSKRÖNIKAN: Det händer så mycket i mediebranschen att det är svårt att sammanfatta bara den senaste dryga veckan.

Under den gångna veckan har jag varit i London och på en scen, arrangerad av nyhetskanalen CNN, berättat om ”framtidens nyhets-tv” och om att Expressen TV numera har cirka tio miljoner strömstarter per vecka.

Facebook har samtidigt fortsatt att presentera sina planer för så kallad video, vilka – tror jag – vad det lider kommer att göra Facebook till den största plattformen för rörliga bilder också för etablerade medier såsom tv-kanaler.

Men, dit är det förstås ännu en stund och här hemma i Sverige rör det på sig på mediemarknaden.

Claes Österman blir ny chefredaktör för Säffle-Tidningen efter Solveig Voyce, och på Stampen-ägda Göteborgs-Posten lämnar Cecilia Krönlein samma uppdrag och efterträds av Christofer Ahlqvist, som tidigare var chefredaktör för Metro.

Metro, ja. Johan Hansson som var vd för Metro i Hongkong och New York blir ny vd för Stampen Media, där han efterträder Johanna Öberg som tidigare var vd för Metro i Puerto Rico samt var global säljdirektör för Metro International. Koncernchef för Stampen är ju Martin Alsander, före detta vice vd för Metro International och styrelseordförande för Metro Sverige.

## Ja, det är en liten medievärld.

Gratistidningen Metro har ju också sålts av Stenbeck-bolaget Kinnevik till Custos, med finansmännen Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssen i spetsen, och frågan är vad som sker nu?

Custos har nyligen blivit 25-procentsägare av Realtid, och Christen Ager-Hanssen viserar att sajten ska bli ”Nordens Bloomberg” – vilket ju inte säger så lite; Bloomberg har 19 000 anställda och erbjuder allt från finansinformation till nyhetssajter och tv-kanaler.

Vad ska Custos köpa härnäst?

Vill Breakit verkligen sälja? Har Handelsbanken gett upp förhoppningarna om Handelsbanken TV, alltså EFN, och vad återstår då på marknaden? Schibsted har velat göra sig av med Svenska Dagbladet, men den sammanslagningen med Mittmedia sprack. Men Svenskan är förstås fortfarande ett alternativ till rätt pris.

Kanske också Schibsted-ägda Aftonbladet. Efter att norska Dagens Næringsliv 2015 avslöjat att Bonnier var intresserat av Aftonbladet, så konstaterade en av Schibsteds huvudägare – värmländska NWT-gruppens Lars Ander – i Dagens industri:

­– Jag kommer inte att använda mitt veto.

Numera är det ny ledning inom NWT, lyssna gärna på Gustaf Anders barnbarn Victoria Svanberg i senaste ”Journalistpodden” med Svenska journalistförbundets ordförande Jonas Nordling, men konsolideringen i branschen är knappast över.

## Särskilt viktigt är förstås att säkerställa den lokala publicistiken.

Helsingborgs Dagblads förre ansvarige utgivare, Lars Dahmén, vann i veckan ett tryckfrihetsmål med 63-0, vilket var välkommet. Undersökande journalistik bör försvaras, inte beivras.

Samtidigt fortsätter Sveriges Radio att navigera klokt i mediedebatten: mitt i allt snack om hur marknadsstörande public service är, så åker vd Cilla Benkö till Västerås och föreslår – på ett möte med Vestmanlands Läns Tidnings chefredaktör Daniel Nordström och Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg – en gemensam arbetsgrupp om hur radion ska redovisa nyheter som lokaltidningar publicerat på betalsajter.

Det tycker jag är ett klokt initiativ, även om just rewrites – enligt konstens alla regler – inte är den viktigaste frågan ens om grundmaterialet ligger ”låst”. Vi får nog alla utgå ifrån att allt innehåll som någon försöker ta betalt för, kommer någon annan att redovisa på gratissajter eller i aggregeringstjänster.

##Det som kommer att skilja kvalitetsmedierna, alltså de etablerade publicisterna, från alternativa dito som inte sällan företräder en främlingsfientlig hållning, kommer att bli hur vi förhåller oss till publiken.

När hatsajterna maler på med sina attacker på folkvalda politiker och journalistiska medier, så ska de senare stå upp för gemensamma värderingar. Som ett medieetiskt system, som omfattar inte bara dagspressen och tidskrifterna utan också etermedier som SVT, SR, UR och TV4.

Nu avgår Per-Anders Broberg som vd för publicistorganisationen Utgivarna, och det – har ordförande Sofia Wadensjö-Karén bekräftat i media – just på grund av att arbetet med en gemensam Medieombudsman (MO) tagit för lång tid. Broberg efterträds av Nils Funcke, tidigare sekreterare i Yttrandefrihetskommittén.

För Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, SVT SR, UR och TV4 blir det en trovärdighetsfråga om mediebranschen samlat kan driva frågan om ett självsanerande medieetiskt system som omfattar alla genrer.

Och för kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke blir de kommande tilläggsdirektiven till public service-kommittén ett test på om hon menar allvar med medietiken; om regeringen vill bidra till ett ökat engagemang och ansvarstagande bör det tydligt stå i direktiven att kommittén ska utreda en ny MO.