Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Häpnadsväckande om Murdoch och svensk public service-debatt i söndagens DN

I morgondagens DN skriver på debattsidan Ulf Dahlsten, tidigare statssekreterare för Socialdemokraterna och koncernchef för Posten, och Mats Svegfors, tidigare vd för Sveriges Radio och chefredaktör för Svenska Dagbladet, om den pågående public service-debatten: ”Murdochs intressen bakom kampanj mot public service”.

Det är faktiskt häpnadsväckande ord. I princip påstås det att den nu så intensiva diskussionen om Sveriges Television, Utbildningsradion och Sveriges Radio är driven av – Rupert Murdoch. Alltså mediemagnaten från Australien som ärvde pappas tidningsimperium, expanderade detsamma till Europa och startade tv-kanaler i Storbritannien och sedan blev medborgare i USA där han nu äger tv-nätverk, filmbolag och dagstidningar. Jag skulle kunna skriva så mycket om Murdoch, han omnämndes i princip i varje utgåva av ”MattssonHelin”-podden, men kopplingen på DN Debatt får nog ändå sägas vara… halsbrytande.

Dahlsten och Svegfors skriver:

”Murdochs kampanj mot BBC har återverkat över hela Europa. I land efter land drivs krav på begränsningar för public service. Det gäller finansieringen och det gäller begränsningar för verksamheten i nya medier. När kampanjen mot public service drar igång i Sverige igen är det en kampanj av Murdochsnitt. Public service ska begränsas. Förra gången det drevs kampanj i Sverige handlade det om de lokala tidningarna. Nu handlar det om de stora tidningarnas annonsintäkter. Sveriges Radio och SVT sägs gynna de stora amerikanska sajterna, främst Facebook, genom att public servicebolagen finns med där.”

Dahlsten och Svegfors kritiserar Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén för hennes uttalanden om public service i radioprogrammet ”Medierna”, och misstänkliggör dessutom organisationen European Publishers Council där Schibsted med koncernchefen Rolv Erik Ryssdal och Bonnier med dito Tomas Franzén ingår. Det är faktiskt oförskämt. Dahlsten och Svegfors antyder att Ryssdal och Franzén valt att ingå i en sammanslutning som vill förstöra för public service, men glömmer att nämna att en annan tung aktör där är David Pemsel.

Pemsel är vd för den brittiska morgontidningen Guardian, sannolikt BBC´s starkaste förespråkare i det brittiska medielandskapet, och han var tidigare chef inom ITV – en public service-kanal i öriket…

Låt mig få citera ännu mer från DN Debatt:

”Bakom den kampanj som nu drivs mot public service finns inte bara rena kommersiella intressen utan också ett ofrånkomligt ideologiskt ställningstagande: marknaden före demokratin, eller med en trumpism ”The market first”.”

Om detta påstående vore sant, vilket det förstås inte är, så vore det ju en sensationell nyhet: socialdemokratiska Aftonbladets chef väljer ”marknaden före demokratin”! Och det gör också alla vi andra som för en diskussion om de tilläggsdirektiv som regeringen ska meddela public service-kommittén, alla vi som enligt Ulf Dahlsten och Mats Svegfors företräder ”trumpism”…