Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ge SVT ett tydligt online-uppdrag

Public service-debatten fortsätter.

Det är rimligt att begränsa public service-bolagens möjligheter att publicera sig i sociala medier.

Men lika självklart att det formuleras ett tydligare online-uppdrag, som gör att innehåll på exempelvis Play-tjänster räknas.

Samtidigt som Sveriges Television lanserat projektet ”Textsprånget”, som bland annat handlar om att skriva bättre ingresser till de texter som tv-bolaget publicerar, rasar debatten om vad public service egentligen ska göra vidare.

SVT-ledningen tar position. Med debattartiklar om möjliga samarbeten med kommersiella mediehus, erbjudanden till lokaltidningar om utbildningar samt en radda möten – hittills hållna i Luleå och Malmö och snart i Kalmar – med företrädare för regionala tidningar, vill SVT framstå som inte bara transparent utan också inbjudande.

PR-offensiven handlar om att hålla kulturdepartementet stången, men också om att framställa det som om SVT minsann värnar även om de kommersiella medierna.

Det engagemanget tror jag är ärligt betingat. Hanna Stjärne som är vd för SVT var tidigare publisher på Upsala Nya Tidning, programdirektören Jan Helin hade samma uppdrag på Aftonbladet och chefen för nyhetsdivisionen Anne Lagercrantz har jobbat på både TV4 och Expressen.

Det finns belackare som tror att SVT vill passa på nu, direkt efter den statliga Medieutredningens resonemang om att låta public service spara sex till tio procent av kostnaderna, men just före regeringens meddelande om direktiv för den nya public service-kommittén.

Men SVT:s alla utspel handlar nog mindre än många tror om att försöka slå undan benen på privata mediehus, och mer om att försöka bibehålla så mycket interna resurser och få så lite extern verksamhetsgranskning som möjligt.

## Det kommer att bli oerhört intressant att ta del av direktiven, även om vi redan vet att kommittén ska ”föreslå ett långsiktigt hållbart och solidariskt finansieringssystem som ger programföretagen förutsättningar att utveckla en oberoende verksamhet av hög kvalitet och relevans i det moderna medielandskapet.”

Den nyutnämnda public service-kommittén leds av styrelseordföranden Sture Nordh, som 1999-2011 var ordförande i TCO. Riksdagsledamöterna Angelica Bengtsson (SD), Rossana Dinamarca (V), Jan Ericson (M), Erik Ezelius (S), Olof Lavesson (M), Per Lodenius (C) samt Niclas Malmberg (MP) är ledamöter. Precis som förre riksdagsledamoten och Expressen-chefredaktören Olle Wästberg och Gävlepolitikern Martina Kyngäs (KD).

Det vilar nu ett stort ansvar på kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke att säkerställa kommitténs inriktning:

Exempelvis måste regeringen – givetvis! – vilja se en seriös ansats till att låta utreda en för mediebranschen gemensam medieetisk självsanering; direktiven bör också peka mot en teknikneutral finansiering som inte är beroende av den för stunden rådande stämningen på finansdepartementet när det ska göras en statsbudget; många väntar dessutom på besked om det problematiska med att public service-bolagen använder licenspengar för att publicera sitt innehåll i sociala medier, vilket ger amerikanska Facebook och Google stora fördelar i konkurrensen med de svenska medier som skapar sysselsättning och betalar skatt i det här landet.

## Jag skrev i torsdags om SVT:s yttrande till kulturdepartementet inför formulerandet av direktiven till public service-kommittén. Den inlagan var som sagt sprängstoff i denna debatt.

För att värna oberoendet bör detaljreglering undvikas”, skrev SVT:s vd Hanna Stjärne bland annat.

Men det fanns också, tycker jag, relevanta önskemål. Som att det innehåll som public service-bolagen publicerar på digitala plattformar bör beaktas när Granskningsnämnden i efterhand utvärderar om SVT, Sveriges Radio och UR uppfyllt sitt uppdrag. Konstitutionsutskottet har redan gett klartecken till detta, och förändringen är ju rätt självklar.

”Ge bolagen ett online-uppdrag”, skrev Hanna Stjärne nu.

I annat ett brev till Alice Bah Kuhnke, bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson samt justitie- och migrationsminister Morgan Johansson om Sveriges nya digitaliseringsstrategi varnade SVT-chefen redan den 7 december:

”En genomsnittlig vecka är det ungefär en miljon svenskar som använder SVT via onlinetjänsterna, men inte via traditionell TV. Antalet har tredubblats sedan 2012 och kan förväntas fortsätta att öka.”

Om så många SVT-tittare väljer SVT men inte marksändningarna, borde Granskningsnämnden naturligtvis få se till helheten.