Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fler lögner i Granskning Sverige – nu om att Expressen ”vill beordra islamister och kommunister att mörda”

”Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning”. I går skrev Eskilstuna-Kurirens reporter Mattias Ståhle om hur han infiltrerade det som kallas för Granskning Sverige, alltså den främlingsfientliga rörelse som handlar om att ringa till journalister och andra i ”etablissemanget” och med vinklade, upprepade insinuanta frågor som har en politisk agenda försöka få bandinspelningar som sedan kan fulredigeras.

Det här förstås en rätt sorglig verksamhet, stackars de som nedlåter sig, men den är samtidigt lukrativ: 3 000 kronor kan man, enligt Eskilstuna-Kuriren, få om man gör sådana här samtal. Enligt tidningen är Granskning Sverige tydligt kopplat till hatsajten Fria Tider, som samlade in pengar för att stämma Expressen efter att David Baas och Christian Holmén – två andra duktiga undersökande journalister – avslöjat vilka som gömda bakom anonyma konton i sociala medier massdistribuerade främlingsfientlighet.

En av de som blottlades var en docent, och hans fall tas upp i senaste Granskning Sverige i något som kallas för ”dokumentär”. Här rings en tryckfrihetsjuryledamot upp och här ljugs det förstås friskt. Docenten berättar i podcasten att han först kontaktade ”ett 30-tal advokater” som alla avböjde att driva hans mål, men advokatfirman De Basso sa ja och en bandning av Sargon De Bassos slutplädering inför Stockholms tingsrätt används nu av både Fria Tider och Granskning Sverige på Youtube och Twitter.

Alla 60 förtalspåståenden mot Expressen avvisades av tryckfrihetsjuryn, men det hindrar inte Granskning Sverige om att hitta på om ”förtal”. Det påstås i podden, påhittat, att Expressens medarbetare gjort sig skyldiga till ”hemfridsbrott” och att reportagen var resultat av ”olaga dataintrång”. Det påstås också, likaledes felaktigt, att jag och Sveriges Televisions programdirektör Jan Helin är ledamöter av Pressens Opinionsnämnd samt att Allmänhetens pressombudsman Ola Sigvardsson är ”nära medarbetare” till mig. Så där håller de på (för 3 000 kronor?) och lägger till att Expressen fått ”Stora journalistpriset”  för avslöjandet (fel, Expressen fick ”Guldspaden” – men inte av Expressens ägare Bonnier, som Granskning Sverige också ljuger om). Och så vidare. Det svenska rättssystemet är för övrigt ”korrupt”, vilket väl gissningsvis hävdas på grund av att alla – a l l a – instanser friat Expressen.

Enligt Granskning Sverige vill jag ”…uppvigla islamister och kommunister att mörda…” den docent som Expressen granskade 2013. Docenten själv intervjuas i podden och säger att ”Thomas Mattsson är en psykopat till 100 procent”. Granskning Sverige ifrågasätter om det nu inte bara är ”hembesök hos Thomas Mattsson” som hjälper för att få stopp på oberoende nyhetsförmedling.

Hela programmet avslutas med ett resonemang och ett avståndstagande om jag vill ”…försöka beordra kommunister och islamister att utföra sina revolutionära ungdomsdrömmar är inte okej. Om inte folket bemöter etablissemangsjournalisterna med samma mynt som de själva använder sig av, har kanske inte folket något land i framtiden.”

Ja, ni fattar. Det är god journalistik när Eskilstuna-Kuriren granskar sådana krafter som Granskning Sverige, men det är ju inte utan att man undrar om det är okunskap eller förslagenhet som får en ung kvinna att som speakerröst fabulera så fritt i Granskning Sverige? Vet hon inte bättre? Eller vill hon så gärna ha sina 3 000 kronor? Sorgligt är det, i alla fall.