Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen syntes mest på Google av svenska tidningar 2016

Under 2016 var det vanligaste sökordet på svenska Google inte oväntat ”Pokémon Go”. Följt av ”EM 2016”, ”Iphone 7”, ”Donald Trump” och ”OS 2016”… och så vidare. Vad vi letar efter på nätet säger en hel del om oss, och vår tid, och därför är det glädjande att kunna konstatera att fjolårsstatistiken från Sistrix Visibility Index visar att Expressen fortsätter att ha störst synlighet på Google. När du söker efter något, är det alltså stor chans att Expressens innehåll listas högst eller högt upp av Google. Under 2016 fortsatte Expressen att synas mest av tidningarna, och så här såg utvecklingen ut jämfört med 2015:

  • Expressen                  + 18 %
  • Aftonbladet                   – 4 %
  • Dagens Nyheter         – 18 %
  • Svenska Dagbladet    – 27 %

Faktum är att Expressen, under den allra sista veckan i fjol, hade en rekordhög indexsiffra och till och med syntes 1,7 gånger mer än konkurrenten Aftonbladet och 3,9 gånger mer än Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Det här kanske låter som gallimatias – ”struntprat” eller ”nonsens”, enligt den översta sökträffen på Google – men resultaten i Sistrix Visibility Index är viktiga för mediehus som vill nå ut till en så stor publik som möjligt.

Direkttrafiken till Expressens digitala plattformar ökade i fjol, och en förklaring var förstås att Expressen 2016 var största svenska nyhetsmedia på Facebook. En annan anledning är att varumärkeskännedomen ökar tack vare synligheten på Google. Sammantaget är det hela tiden allt fler som exponeras för Expressens journalistik, och son därefter väljer den direkt. 2016 ökade Expressen följaktligen marknadsandelarna gentemot Aftonbladet, både enligt Orvesto Internet och KIA-index.

Sistrix Visibility Index är en sammanställning av domäners synlighet på Google, och baseras på en analys av topp 100-positioner på de 1 000 000 vanligaste sökorden och sökordskombinationerna. Tio procent av orden och kombinationerna består av aktuella sökord som exempelvis ”Olympiska spelen 2016”, resten är desamma varje vecka. Det betyder att varje vecka samlas 100 x 1 000 000 datapunkter in. Datan viktas sedan, har Expressens analyschef Josefina Rickardt förklarat för mig, utifrån trafikvolymen samt ”click through rate” per rankingpostion för varje sökord och sökordskombination. Lite komplicerat, kanske, men det viktiga för oss är att arbetet här ger resultat.

I Expressens lokaler visualiseras verksamhetsrelevant data på hundratals skärmar, men arbetet med ökad synlighet i sökmotorerna är också ett samarbete mellan utvecklings- och analysavdelningarna ihop med redaktionen. Tekniska åtgärder, förstås, men också utbildning och uppföljning med enskilda medarbetare. Vi är, påstår jag, väldigt datadrivna och gör insatser över gamla avdelningsgränser. Det är den integrationen som ska göra att vi fortsätter att få ännu fler läsare och tittare 2017.