Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen störst på Facebook

fbtotal2016

Nu finns Facebook-statistiken för 2016, och vi kan stolt konstatera att Expressen också fortsätt är nummer ett bland de svenska medierna på den största sociala medier-plattformen.

fblikes2016

Expressens huvudkonto på Facebook – som förra veckan hade en så kallad räckvidd om 5,2 miljoner personer – engagerar mest totalt sett. Bland de stora mediehusen är Expressen bäst när det gäller kommentarer och reaktioner, samt näst bäst på delningar.

fbcomments2016

17 668 908 kommentarer, reaktioner och delningar på Expressens huvudkonto i fjol, alltså. Expressen har dock ett 30-tal ytterligare konton, som inte omfattas i statistiken för huvudkontot, och editionschefen Karin Skogh som nu är tillförordnad chef för sociala medier-redaktionen förklarar framgången i en artikel i dagens Expressen:

”Ett tätt samarbete mellan sociala medier-­redaktionen, trafikteamet, analys och utveckling bidrar till att vi ökar trafik och räckvidd, både i sociala medier och direkttrafik till sajt.”

I november visade data från internationella Newswhip dessutom att Expressen var störst på Facebook i hela Norden:

newswhipnovember2016

Expressen publicerade mest, och engagerade mest. Trafikstatistiken visar också en direkt korrelation mellan stark närvaro på Facebook och ökning av så kallad direkttrafik till egna plattformar.

Ett stort tack till alla medarbetare som bidragit till att göra Expressen till nummer ett på Facebook, säger jag, från den första sociala medier-redaktören Emanuel Karlsten till efterträdaren Daniel Lagerqvist till Dan Edström och alla andra i dagens sociala medier-redaktion. Vi valde att expandera verksamheten, under editionschefen Johanna Odlander, och sedan en tid ser vi resultatet av ett större internt fokus kring att jobba datadrivet. Vi har mycket mer på G för 2017, dock.