Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En hyllning till lokal journalistik – detta är vad VK, förlåt, vi behöver

När kungen kommer till Umeå, då direktsänder Västerbottens-Kuriren besöket i tv.
I vår kan VK bli ”Årets dagstidning”.

 2016 utsågs Expressen till ”Årets dagstidning, helhetspriset”, men vilken titel föräras den prestigefyllda utmärkelsen 2017?

Min gissning: Västerbottens-Kuriren, som redan i fjol var nominerad som ”Årets redaktion” på just Årets dagstidning-galan.

Jag kan inte tänka mig att juryn lyckas finna en dagstidning som presterat bättre än VK under det senaste året.

Reportern Elin Turborns tilldelades grävpriset ”Guldspaden” för sina avslöjanden om bidragsfusk inom Studiefrämjandet, men det var ju bara början.

I dessa lokaltidningskrisens tider, där också det globala medieklimatet förpestas av faktaresistens och fejknyheter, fortsatte VK att förmedla kvalitetsjournalistik.

Tillsammans med Norran granskade VK:s Sven Björkland och Markus Isacson nazisterna i länet och namnpublicerade företrädare för Nordiska motståndsrörelsen. Politiker och affärsmän som är medlemmar i Frimurarna redovisades i en stor artikelserie av Elin Stormare, Catharina Saha och Elin Turborn i VK. Och när VK – Elin Turborn igen! – gick igenom Umeå kommuns utgifter, fick läsare och tittare veta om slöseriet med skattepengar… som när dansbandet Janders hyrdes in till en pensionsavtackning för en chef på Samhällsbyggnadskontoret…

## Det finns till och med vetenskapligt stöd för påståendet att VK, med 48 medarbetare på redaktionen, nog gör jobbet bättre än andra.

Först mer om själva förutsättningarna: Västerbottens-Kuriren ges ut av VK Media, Sveriges elfte största dagstidningskoncern med 1,6 procent av landets totala upplaga. Störst är för övrigt Bonnier med 25,4 procent, följt av Mittmedia (14%), Schibsted (11,7%) och Stampen (10,8%).

VK Media är en del av VK-koncernen, som sedan 1978 ägs av den liberala Stiftelsen VK-Press. VK Media driver också andratidningen i Umeå, S-tidningen Folkbladet, sedan VK 2001 köpte först hälften och två år senare 91 procent av aktierna. Resten ligger hos holdingbolaget VF Intressenter AB, alltså den lokala arbetarrörelsen, men i allt väsentligt är det VK som styr.

Folkbladet sitter i samma hus, produceras på samma tryckeri – de båda lokala konkurrenterna var tidigare till och med så integrerade att Presstödsnämnden slog bakut, och tvingade tillbaka viss separation för att fortsätta betala ut presstöd till Folkbladet…

I fjol utsågs utnämndes Folkbladets chefredaktör Anna Benker till ”Årets utgivare”, och av Institutet för mediestudiers årsbok framgår att Jonas Ohlsson, medieforskare vid Göteborgs universitet, jämfört kommunal bevakning runt om i landet 2013-2016 och att Ohlsson konstaterat att just VK Media särskiljer sig positivt.

VK och Folkbladet har nämligen ökat bevakningen med hela 13 procent, och mest har det dessutom satsats på kommuner utanför utgivningsorten Umeå. Så såg det inte ut någon annanstans.

## VK grundades år 1900, betecknas som ”frisinnat liberal” och bevakar nästan hela Västerbotten. Den del som återstår – Skellefteå, Norsjö, Malå – sköter lika liberala och stiftelseägda Norran. 2005 uppstod ett korsägande om tio procent och vardera tidning fick en styrelsepost, men tre år senare återbördades aktieposterna igen. Sedan dess har det mest ryktats om eventuella nya konstellationer.

Det var riksdagsledamoten, försvarsministern och sedermera landshövdingen Gustav Rosén som gjorde VK:s namn känt. Folkpartisten ägde tidningen 1902-1929 och hade sina politiska uppdrag samtidigt som han drev tidningen. Sonen, Stellan Rosén, var också chefredaktör för VK och familjen har kallats ”Sveriges största journalistsläkt”, med en radda barn och barnbarn i branschen.

1929 tog dock byggmästaren Evert Bäckström vid, och hans familj ägde VK ända till 1971.

Nu är VK alltså stiftelseägd, med Sture Bergman som vd och Ingvar Näslund som chefredaktör, och det anmärkningsvärda för ”Årets dagstidning”-juryn att beakta är inte bara publicistiken utan också ekonomin och nytänkandet.

Nu tänker jag inte på att VK 1949 blev första tidning i Norrland med att anställa en pressfotograf, Harry Lindwall, utan exempelvis på att VK:s näringslivssatsning Affärsliv24 prisats och att VK i höstas nominerades av Google till ”Highest Customer Satisfaction Award 2016”.

## VK.se har enligt KIA-index en hög internettrafik, jämfört med andra lokaltidningar, men är också en av få lokala aktörer som, enligt Orvesto Konsument, har en större digital räckvidd än kvällstidningarna inom sitt eget spridningsområde.

Det här är imponerande. Sedan 2013 har VK.se en så kallad Plus-tjänst, för 99 kronor i månaden, och trots att bara ungefär varannan artikel på sajten är öppen och tillgänglig för alla, så har VK lyckats att hålla uppe sin räckvidd.

Dock står VK.se ännu för bara cirka tre procent av de totala läsarintäkterna, så med cirka 26 000 papperstidningsprenumeranter och drygt 3 000 Plus-abonnenter, är ambitionen nu att försöka få 45 000 betalande läsare inom fem år

Går det?

Idag har hela 80 procent av papperstidningsprenumeranterna aktiverat sig på VK.se för att ta del av Plus-material, så kanske finns en betalvilja digitalt i Västerbotten?

VK har sannolikt störst andel digitala annonsintäkter av alla lokaltidningar; 2016 ökade de totala annonsintäkterna, trots det strukturella tappet i print som ju drabbar alla dagstidningar.

En sund ekonomi är rimligen ett villkor för att få ”Årets dagstidning, helhetspriset”, kan man tycka, och VK-koncernen är lönsam (31,8 miljoner kronor 2015) och har en mycket god soliditet (79 procent 2015). VK Media, som ger ut Västerbottens-Kuriren, hade en resultatförbättring om dryga 12 miljoner kronor 2015 och gick med 5,2 miljoner kronor i vinst.

## Utmaningar saknas förstås inte. Upplagan minskar med två procent men betalningsgraden är ännu 95 procent. Å andra sidan är totala antalet läsare fler än någonsin tidigare tack vare de digitala satsningarna.

Västerbottens-Kuriren kan tjäna som ett bra exempel på att en 117 år gammal lokaltidning kan produktutvecklas med lönsamhet.

Politikerbloggarna på VK.se väcker uppmärksamhet nationellt, och satsningar på live-tv och program som ”Lövenmagazinet” och ”VK100” påvisar också något positivt. Här finns att inspireras för oss alla, föreställer jag mig, och det är väl vad branschen behöver?