Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Annonsintäkterna ökade 2016 – och årets bästa trafikvecka för Expressen

Expressen fortsätter att locka både fler läsare och annonsörer,. När försäljningsdirektören Alexander Lydecker i helgen sammanställde fjolåret konstaterade han att Expressen – för fjärde året i följd – ökar de totala reklamintäkterna. Trots ett strukturellt tapp för papperstidningar, som drabbar hela branschen, ökade Expressens annonsintäkter ändå med 2,0 procent. Det säger en hel del om vår tillväxt digitalt. Och om vilket jobb Expressens annonsavdelning gör.

Expressen fortsätter dessutom att locka en allt större och mer lojal publik till den allra största medieplattformen – mobiltelefonen.

Redaktionen och analysavdelningen summerade i natt vecka 52, den sista för 2016, och kunde räkna in årets bästa trafik: 5 080 647 unika webbläsare och hela 8,4 procent fler än under samma vecka 2015. Med 65 145 748 sidvisningar, alltså plus 16,7 procent mot 2015, blev det också den fjärde bästa sidvisningsveckan någonsin.

Expressen TV? 2 027 291 strömstarter på mobilen var en ökning om 107 procent.

I dessa mobilsiffror döljer sig förstås rätt mycket mer att grotta ner sig i. Som exempelvis att vår matsajt Mitt kök hade rekord i antal unika webbläsare med över 1,3 miljoner unika webbläsare. Mitt kök är en viktig del av den klassiska kvällstidningsmixen. Det är också kriminaljournalistiken, och ett av veckans mest lästa artiklar var granskningen av mc-äng som Daniel Olsson och Claes Petersson hade gjort: De leder mc-gängen där du bor”. Sportjournalistiken hör också till, och veckans allra mest lästa reportage var Ludvig Holmbergs ”Här finns svaren på gåtan Schumacher”. Elias Giertz nyhet om att ”Victorias lyxresa var en arbetsresa” engagerade också många, som hovbevakingen ju ofta gör. Ett lagarbete, alltså, och sociala medier-redaktionen med tf chefen Karin Skogh och Audience development-teamet som leds av Kristina Pousette har också levererat.

Men inget av detta vore möjligt om inte redaktionen arbetade integrerat med analys- och utvecklingsavdelningarna, under Josefina Rickardt och Peter Frey, och utan att här avslöja några detaljer om hur detta samarbete hela tiden stärker Expressen och bidrar till den ökade räckvidden, så nöjer jag mig ett hänvisa till min blogg från nyårsafton om framtidens medier.

Det datafokus som präglar arbetet här har skapat nya interna så kallade KPI:er, alltså inte de mättal som redovisas på KIA-index eller Orvesto Internet eller sådana gemensamma branschlistor, och jag vill nog påstå att det som redaktion-analys-utveckling gör ihop för trafiken redan ger resultat över det förväntade. Förr veckan var det nämligen också rekord för apptrafiken både till unika webbläsare och sidvisningar. Inte minst vår huvudapp, alltså nyhetsappen, hade rekord både för iPhone- och Android-användare: engagemanget räknat som sidvisningar per unik webbläsare var också mycket bra.

Allt detta kanske inte säger alla så mycket, men för oss som följer publikutvecklingen hela tiden och arbetar med fleråriga trafikplaner är sånt här viktigt. Så läs gärna denna bloggpost: ”Fakta om nyhetssajterna – ja, Expressen vinner mark enligt både Orvesto Internet och KIA-index”. Sammanfattning: 2013 hade Expressen mindre än 20 procent av kvällstidningsmarknaden mobilt, nu har vi ökat till 43,2 procent (enligt KIA-index) eller 43,9 procent (enligt Orvesto Internet). Kul, då, med över fem miljoner unika webbäsare förra veckan, men det är ännu en bit kvar till det där 50-procentsstrecket, så vi kämpar på med nya avslöjanden och berättande som berör. Och med att göra en ännu bättre annonsprodukt.