Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fakta om nyhetssajterna – ja, Expressen vinner mark enligt både Orvesto Internet och KIA-index

I dag skickade Expressen ut ett pressmeddelande för att klargöra tidigare missförstånd om trafikutvecklingen på Sveriges två största nyhetssajter, detta efter att Aftonbladet beslutat att lämna KIA-index som är branschens gemensamma redovisning av internetmätningar.

Aftonbladet har kommunicerat att ”Expressen vinner ingen mark”, men här är man dessvärre – eller: dessbättre – felunderrättade. Enligt KIA-index har Expressen vunnit flera procentenheters marknadsandelar både mobilt och desktop under 2016, jämfört med 2015, enligt det vedertagna måttet unika webbläsare.

Aftonbladet vill istället att Orvesto Internet ska gälla som jämförelse, då den redovisar en ”mer sann och relevant bild”. Men också enligt Orvesto Internet, som sammanställs av Sifo, ökar Expressen marknadsandelar både för mobilt och desktop – och dessutom ännu mer än enligt Kia-index. Så hur man än jämför så vinner faktiskt Expressen mark.

Alla dessa siffror är publikt tillgängliga, så det är möjligen märkligt att de ifrågasätts. Jag kan också tycka att branschmedier borde korrigera eventuella felaktigheter i debatten, det handlar ju ändå om landets ledande nyhetssajter och hur trafiken här fördelar sig avgör hur hundratals miljoner kronor i reklampengar spenderas. (För att sätta i perspektiv: om exempelvis Nordea och Handelsbanken hade haft olika uppfattning om marknadsandelar affärsbankerna emellan och statistiken fanns tillgänglig, är det då någon som tror att inte Dagens industri skulle ha slagit fast hur det förhåller sig? Nej, just det.)

Nåväl. Hur man än räknar är Aftonbladet marknadsledare, och hur man än räknar så knappar alltså Expressen in. Det torde inte vara så kontroversiellt, egentligen, och på flera orter har Expressen till och med gått om på desktop och har störst marknadsandel:

Katrineholm (55%), Tranås (56%), Säffle/Åmål (53%), Sala (55%), Borlänge/Falun (51%), Avesta/Hedemora (54%), Örnsköldsvik (55%), Östersund (51%), Umeå (53%), Lycksele (52%) och Haparanda/Kalix (54%). I ytterligare fem områden är Expressen och Aftonbladet lika stora, så det trendbrott som vi pratat om tidigare är ju dessutom rätt uppenbart nu.

Mobilt är Aftonbladet fortfarande störst. I Malmö och Lund har Expressen faktiskt varit om, men sett till helår är Aftonbladet ännu marknadsledare. Utom i Katrineholm – av alla ställen – där kvällstidningarna numera är lika stora mobilt.

Bakgrunden till alla dessa siffror, som alltså inte är något internt tjafsande tidningar emellan, är en positiv utveckling för både Expressen och Aftonbladet. Men Expressen går lite starkare, därför minskar gapen. I mobilen har Expressen hittills i år ökat antalet unika webbläsare med 13,6 procent enligt KIA-index, och räckvidden mätt i antal individer har ökat med 15,7 procent enligt Orvesto Internet. Motsvarande siffror för Aftonbladet är 6,8 procent respektive 3,6 procent. I sidvisningar, som bara mäts av KIA-index, är skillnaden ännu större: 34,1 procent plus för Expressen, men bara 4,5 procent plus för Aftonbladet.

På desktop är det samma trend, tidningarna emellan, med den skillnaden att båda tappar. Enligt KIA-index minskar Expressens unika webbläsare med 1,8 procent och vår räckvidd backar enligt Orvesto Internet med 4,0 procent. Aftonbladet, däremot, tappar 10,4 procent respektive 8,0 procent.

Och så vidare, och så vidare… kvällstidningarna emellan finns förstås en konkurrens som främjar produktutveckling och driver på nyhetsarbetet, vilket är positivt, men diskussionen om ”vem-som-är-störst-?” kan också uppfattas som rätt tröttsam. Om man inte är insatt, låter allt som ”ord-mot-ord” och kan lätt amisstolkas som PR-utspel i egenintresse. Så är dock inte fallet.

Det är största allvar, tycker jag, när man redovisar publikstatistik och därför är det tråkigt att Aftonbladet konsekvent överger branschgemensamma publikmätningar när Expressen vinner mark. Så var det med TS-upplagan; när Expressen gick om i print – då hoppade Aftonbladet av. Och så var det också med KIA-index webb-tv lista; när Expressen TV gick om lämnade Aftonbladet TV listan veckan efter. Jag tycker att detta är olyckligt, och välkomnar istället ökad transparens. Nu lämnar Aftonbladet och resten av Schibsted hela KIA-index, vilket dessvärre gör att hela den listan kan ifrågasättas.

Aftonbladet vill att Orvesto Internet ska vara valutan. Där hade Expressen under november hela 44,1 procents marknadsandel mobilt, som är den största plattformen, och eftersom siffrorna kom så sent som i går torde det väl stå klart att det ändå tajtar till en smula i kampen om att vara nummer ett? Här på Expressen har vi sagt – till och med beslutat i styrelsen, faktiskt – att Expressen ska bli störst inom fem år. Just nu ligger vi nog lite före den tidplanen, men vi gör oss inga illusioner om att det kommer att bli enkelt. Det ska det heller inte vara. Som Jan Helin, Sofia Olsson Olséns företrädare, brukade säga:

”Fajten mellan Aftonbladet och Expressen är en svensk klassiker.”

Här nedan är siffrorna från dagens pressrelease, för den som vill frossa lite mer…

KIA-INDEX

Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, genomsnitt helår:

Mobilt:

  • Unika webbläsare mobilt, 2015: 41,7%.
  • Unika webbläsare mobilt, 2016: 43,2%.
  • Sidvisningar mobilt, 2015: 23,7 %.
  • Sidvisningar mobilt, 2016: 28,5%.

Desktop:

  • Unika webbläsare desktop, 2015: 38,0 %.
  • Unika webbläsare desktop, 2016: 40,2%.
  • Sidvisningar desktop, 2015: 33,6%.
  • Sidvisningar desktop, 2016: 31,5%.

ORVESTO INTERNET

Expressens marknadsandel i procent i förhållande till Aftonbladet, januari-november:

  • Räckvidd mobilt, 2015: 41,1%.
  • Räckvidd mobilt, 2016: 43,9%.
  • Räckvidd desktop, 2015: 43,8%.
  • Räckvidd desktop, 2016: 44,6%.