Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mediefrågorna i Almedalen: Brexit, Facebook, gemensam medieetik, finansiering samt hat och hot

”Årets dagstidning 2016” storsatsar förstås på Almedalsveckan.

Det finns folk som gnäller över trängsel och jippon.

Som klagar på PR-konsulter och DJ Battle.

Men vi på Expressen älskar att tusentals kommer för att lyssna på sakpolitik, diskutera samhällsfrågor och möta makthavare i Visbys gränder.

Alla tunga medieprofiler kommer förstås till Almedalsveckan.

Här kan man lyssna på debatter och seminarier med bland andra Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, Hanna Stjärne, vd för Sveriges Television, Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter, Casten Almqvist, vd för TV4, Sofia Olsson Olsén, publisher för Aftonbladet, Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet, och många fler.

På plats är också mediedirektörer som Tomas Franzén, koncernchef för Bonnier, Anders Eriksson, ny vd för Expressen, Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, och Thomas Peterssohn, vd för MittMedia.

”Alla var där”, brukar man ju säga – men det stämmer sällan. Visby de närmaste dagarna är nog undantaget.

## Med nästan 300 programpunkter om ”journalistik” är Almedalsveckan mer intensiv än både Mediedagarna respektive Bokmässan i Göteborg.

Brexit är inget förbestämt givet ämne i mediedebatterna, men mediecheferna emellan kommer det nog att snackas. Vad betyder Storbritanniens sannolika utträde ur EU?

Kommer tv-bolag, som svenska MTG och Discovery, att kunna fortsätta sända från England till EU-territorier? Givet är det inte, enligt BBC.

Också bevakningen av brexit, då, som P1-radions ”Medierna” tog upp i går och som även Al-Jazeeras ”Listening post”, BBC´s ”Media show” och WNYC Studios ”On the media” analyserat.

Jag tycker att den brittiska diskussionen om ”opartiskhet” i etermedia, fritt översatt till att ”båda-sidor-ska-få-höras-och-synas-lika-mycket”, är rena rama sveket mot den oberoende granskande journalistiken; man ju knappast kan likställa populister som i en folkomröstningskampanj ljuger vitt och brett om problemen med EU med alla de experter, akademiker och ett helt ekonomiskt och politiskt etablissemang som snarast samfällt dömer ut den nationalistiska skrämselpropagandan.

## Mediefolket i Visby kommer också att diskutera de fyra huvudfrågor som nästan alltid tas upp numera.

/BOCK/ Facebook

Ska public service-bolagen verkligen sprida sitt innehåll i sociala medier och göda internationella IT-jättar som Facebook, samtidigt som de urholkar den svenska annonsmarknaden?

Hur kommer mediehusens Facebook-sidor, och trafiken till deras egna sajter, att påverkas av den algoritmförändring som Facebook gjorde i veckan för sitt så kallade nyhetsflöde?

*** Gemensamt medieetiskt system

När kommer kulturminister Alice Bah Kuhnke att börja utreda den nya modell för medieetik för alla medieslag som organisationen Utgivarna – med SVT, SR, UR, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna – föreslagit?

Hur länge är det exempelvis rimligt att allt som publiceras på SVT.se eller SR.se är oreglerat ur ett pressetiskt perspektiv? Trots att enig publicistbransch vill ha en förbättring?

*** Framtidens finansiering

Kommer statens medieutredare Anette Novak att föreslå ett nytt finansieringssystem för presstödstidningar och public service-bolag?

Eskalerar lokaltidningsdöden med fler nedlagda titlar och minskad utgivningsperiodicitet?

*** Hot och hat mot journalister

Hur länge kommer det vara möjligt att på nätet anonymt ge sig på företrädare för en grundlagsskyddad verksamhet som journalistik? Hur ska journalisters arbetsmiljö säkras när de gör sitt samhällsviktiga jobb med nyhetsförmedling och opinionsbildning?