Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rupert Murdoch storsatsar på tidnings-tv – precis som alla andra

Om fyra år kommer 82 procent av Internet att bestå av video, spår Facebook. Alla stora mediebolag – från Youtube till Twitter – tror på just tv, och Facebook är också tydligt om att det framförallt kommer att handla om om direktsänd dito. Det handlar alltså om att lära sig detta media, förstå hur det ska distribueras digitalt och därefter lära sig att ta tjäna pengar. Och så resonerar därför alla etablerade publlicster som följer utvecklingen.

Bara dagar efter att den brittiska affärstidningen Financial Times förvärvat branded content-bolaget Alpha Grid, bland annat för att stärka produktionen av tv, meddelade Rupert Murdoch-ägda News UK att dess tidningar ska storsatsa på rörlig bild.

TheSun,tv

Under Cannes Lions-mässan i Frankrike avslöjade kvällstidningen The Sun och morgontidningen The Times att de nu ska göra tusentals ”videos” (som man säger). Det handlar om egenproducerad journalistik, fler än 100 Facebook Live-sändningar per månad och dessutom native-tv för annonskunder.

”This is a significant moment in the UK news industry – marking the point where video becomes one of our major output formats.  Video has become the most evocative way of telling stories and our titles have always excelled at storytelling – its the perfect match”, sa Derek Brown, tv-chef på News UK, i går.

Helt oväntat var kanske inte tidningarnas nya fokus, News UK-chefen Mike Darcey har tidigare slagit fast att man ska satsa mer på tv och Derek Brown har konstaterat att tv ”bidrar till affärerna på flera sätt”. Han menade förstås att ett kraftfullt tv-erbjudande med innehåll som är nära respektive varumärke är en förutsättning för att kunna göra konkurrenskraftiga nyhetssajter, samt att tv ju också möjliggör cross-annonspaket där kunderna numera kräver tv även av mer traditionella tidningstitlar.

Daily Mail, den allra största nyhetssajten, gör samma analys med sitt Daily Mail TV-projekt. Förra veckan var Daily Mails projektledare på Vizrt-dagarna i Bergen i Norge, där bland annat jag talade på temat ”framtidens nyhets-tv”.

Verdens Gang, Dagbladet, Ekstrabladet, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Aftonbladet – alla de största tidningssajterna i Norden har numera ambitiösa tv-satsningar. 

Detsamma gäller Expressen TV, som i går direktsände om bland annat riksdagsbeslutet om asylregler, BBC´s tv-debatt om Brexit och om fotbolls-EM. Och på onsdagsmorgonen ser det ju ut så här, inför Sveriges ödesmatch mot Belgien:




Men det stannar inte där. Svenska gratistidningar, lokaltidningar, affärspress – som Dagens industri med programmet ”Börsmorgon” – och morgontidningar gör också allt mer tv. Ingen vill göra om misstagen från när först desktop och sedan mobiltelefonen började uppskattas av publiken, för att först senare bli prioriterade av mediehusen. Då var de flesta tidningarna allt för försiktiga, och sökte fungerande affärsmodeller allt för tidigt, men nu inser till och med amerikansk dagspress att de måste ta position inom ”video”. Jag raljerar lite, för tidningsmarknaden i USA är inte så progressiv, men till och med där blir tv viktigare. Kanske är det inte så konstigt att just Washington Post, som ägs av Amazon-grundaren Jeff Bezos, verkar vara en av de mest framsynta aktörerna.