Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebooks nyhetsflöde ändras – men lugn nu, det kräver bara mer av medierna

Nu skäller alla på Facebook. Beskedet i går om att det så kallade nyhetsflödet ska förändras, eller åtminstone den algoritm som styr vilka poster som användarna ser, orsakade förväntade reaktioner i mediebranschen. Snart kommer nämligen släkt och vänners inlägg att prioriteras upp, på bekostnad av exempelvis journalistiska mediers uppdateringar, och genast hördes domedagsprofetior om minskad trafik och kritik mot Facebooks dominerande ställning.

Men jag är inte så säker, jag. Visst är det problematiskt att Facebook bidrar till att en miljard människor får läsa och titta på mer av sådant som besökarna redan tagit del av tidigare, eller det som ens anhöriga eller kamrater sprider, givet att världen knappast behöver trängre åsiktskorridorer utan snarare fler som tar del av nyheter som de inte kände till och som de – faktiskt! – kanske egentligen inte ville konsumera. Det är ju inget vildsint antagande att släkt och vänner kanske delar samma värderingar som användaren själv hyser, så nyhetsflödet riskerar att bli en smula självbekräftande.

Det är också olyckligt att Facebook, som slår fast att ”ditt nyhetsflöde ska informera”, förefaller ta större hänsyn till om dess publik upplever sig informerad än om den i själva verket är det. Användardata och omfattande enkätundersökningar i all ära, men kundnöjdhet – eller vad man ska kalla känslan efter att ha tagit del av sina kompisars semesterbilder – är inte detsamma som du och jag verkligen har blivit klokare tack vare Facebook.

Men. Det finns ändå orsak till att vara skeptisk till en del av överorden i sociala medier, i branschpress och i de stora internationella tidningarna. (I Sverige är det väl hittills bara Resumé som gjort en rewrite?)

Om Facebook ska fortsätta att vara relevant för fler än 1 000 000 000 människor måste ju faktiskt nyhetsflödet återspegla deras intressen. Och Facebook är rätt tydligt med att sådant som inte kommer att synas lika mycket är klickbeten, det som inte upplevs som autentiskt, det som inte är underhållande.

Det blir alltså viktigt med berättande som berör, som vi ju säger här, och därför är det glädjande att exempelvis Expressen TV engagerar så bra per publicerat klipp. Här är en bild från Expressens senaste styrelsemöte:

FB,tv,engagemang

Här finns, fortfarande, stor potential för etablerade medier som erbjuder kvalitet. Den relativa positionen kan till och med stärkas, när nyhetsflödet inte längre visar så många poster från alla möjliga redaktioner och det blir viktigt att publiken engagerar sig. Här är en bild på Facebooks egen statistik från Expressens styrelsemöte nyligen:

FB,engagemang

Och gissningsvis kommer reportage som det reportern Magda Gad och fotografen Jonte Wentzel gjorde i går om utanförskapsområdet Seved i Malmö, ”Grabbarna på Seved”, och det som Federico Moreno och Anna-Karin Nilsson gör i dag från Botkyrka, ”Knarket, klanerna och kyrkan tog över i centrum”, stå sig väl i konkurrensen.

Hittills i år har Expressens digitala trafik ökat med 21 procent, jämfört med i fjol. Den utvecklingen är dock inte driven av Facebook-trafik, vilket mindre pålästa debattörer ibland förefaller tro; i själva verket är ökningen av direkttrafik till Expressens plattformar dubbelt så stor som den som kommer från sociala medier, en lojalitet som skapar stabila förutsättningar men som förstås inte ska tolkas som att Expressen inte vill ha så många läsare som möjligt också från Facebook; vi vill naturligtvis att ännu fler ska välja ”Årets dagstidning 2016”.

Nu när många kommer att vara lika upprörda som dystopiska, tror jag att det är klokt att vara lite försiktig med tvärsäkra påståenden. Ja, Facebooks nya algoritmer påverkar alltid. Ja, det vore bättre om människor exponerades för mer innehåll som de inte förväntade sig istället för mindre. Men – publicister som erbjuder kvalitetsjournalistik som publiken interagerar med kommer fortfarande att ha Facebook som en viktig distributionskanal för antingen marknadsföring eller journalistik. Vi måste bara bli ännu bättre på att göra det gör vi gör, vi måste sannolikt också göra mer och göra det snabbare. Det är dock inget nytt: vi vet ju alla redan att det krävs ny teknik, data och analys, större förståelse för framtidens medielandskap. Facebook kommer att vara en viktig del av allt detta, också för de traditionella mediehusen, vare sig de vill eller inte.