Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebook Live förändrar allt för tv-industrin

Facebook kommer att bli den viktigaste tv-aktören. Dagens tv-bolag står inför en större förändring än färg-tv och digital-tv.

Vi stod på en scen i Cannes, mitt under MIP, alltså den stora tv-mässan där BBC hyr ett eget hotell och där HBO marknadsför nya ”Game of Thrones”, och där svenska tv-serier som ”Bron” och ”Springfloden” numera är så populära, och samtalet handlade om tv-branschens framtid.

Där var Hanna Stjärne, vd för Sveriges Television, Naja Nielsen, chef för digital utveckling på danska public service-bolaget DR, och så jag, då, från Expressen TV.

Eric Scherer, utvecklingschef på Frankrikes public service-jätte France Televisions, modererade diskussionen och frågan var vilka möjligheter och risker som tv-branschen skulle fokusera på?

Jag gav tre svar:

– Facebook!

– Facebook!

– Facebook!

Det här var före förra veckans F8, alltså den hajpade Facebook-konferensen i San Francisco, men mina svar var ju i ärlighetens namn ändå inga vågade gissningar.

Så det var knappast så att TV4:s vd Casten Almqvist eller Bonnier News vd Gunilla Herlitz, eller någon annan i publiken, ramlade av sina vita stolar, direkt.

## Men ändå. Jag vill nog påstå att mediekartan ritats om nu, efter Facebooks senaste lanseringar, vilket väl var vad vi spådde i Cannes men då inte förstod exakt hur.

Låt mig ge ett exempel: i går inledde Expressen en omfattande rapportering från Ukraina, ”Kriget i Europa”, där fotografen Christoffer Hjalmarsson – som tog ”Årets bild” 2015 – och reportern Magda Gad – som utsågs till ”Årets journalist 2015 – varit på plats.

Magda, som ju i torsdagskväll var nominerad till ”European Press Prize” för Expressen-reportagen om Rumänien i serien ”Därför kommer tiggarna”, och Christoffer publicerar sig dock inte bara i tidningen och på våra egna digitala plattformar.

Vi har också gjort många korta tv-inslag för Facebook, och d e t är väl möjligen tidens tecken.

Den här veckan delas ”European Digital Media Awards” ut, av internationella Tidningsutgivarna, och det i åtta klasser med prestigenomineringar som BBC, Economist, Guardian med flera.

Flest nomineringar har dock svenska Expressen – och bland annat går Expressen TV  i klassen ”Bästa nya produkt” upp mot nyhetskanalen CNN. Samma CNN som ju är Expressen TV:s partnerkanal.

## Men kanske vore exempelvis Facebook Live en mer värdig vinnare, om man bara skulle jämföra tjänster och förbise geografin?

I Cannes tänkte jag inte bara på allt det man läst och hört om Facebook den senaste tiden, utan också om ett möte i London två månader sedan.

Där, hos Facebook vid Euston Square, var vi en radda mediechefer som fick höra om olika framtidsplaner – som direktsänd tv – men mest slående var förstås Facebooks stora fokus på ”video”. Alltså tv.

Detta var, såvitt jag förstår, före det att grundaren Mark Zuckerberg återvänt från föräldrarledigheten och – enligt en färsk artikel på BuzzFeed, en annan partner till Expressen – kort och gott slog fast att det numera är video och dessutom direktsänt som gäller. På bara några dagar mobiliserades ett 150-tal utvecklare och resten är liksom redan mediehistoria.

## Jag tror inte riktigt alla förstått vad som skett de senaste dagarna, det är ju helt nya förutsättningar nu.

Möjligheten att exponera branded content-partners i Facebook-poster, som Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker omedelbart meddelade att vi kommer att erbjuda, och så kallade chattbotar, som Expressens produktutvecklingschef Peter Frey bekräftat att vi nu skapar, var två uppmärksammade nyheter från Facebook.

Men det var några några andra saker, och en som inte nämndes på F8, som nog blir mer omskakande för media.

Facebook släpper ritningar till en egen 360-kamera, tror på VR-tekniken och säger att rörlig bild snart kommer att dominera nyhetsflödet på Facebook. Så långt inget konstigt, alla stora medier tror att tv kommer att äga.

Alltså tv på digitala plattformar, tv som on demand-tjänst, tv utan tablåer.

Men. Det är Facebooks tro på live-tv, med ny teknik som gör det enklare också för etablerade tv-bolag att distribuera via Facebook, som kommer att skaka om. Till och med själva utseendet på Facebooks sajt och app, alltså navigeringen, görs om för att det ska bli lättare att upptäcka och konsumera ”video”. Kom också ihåg att Facebook har 1,5 miljarder användare i världen, så det finns en och annan potentiell producent och konsument där ute.

Och allt är redan igång: Mashable berättar om live-tv från New York-börsen, men inte från ekonomikanalen CNBC utan från uppstickaren Cheddar som leds av BuzzFeeds före vd. Och som inte sänds linjärt, utan på Facebook Live.

## Men det är inte allt. I dagarna läckte det dessutom ut bilder på tester som Facebook gör med en segmentering av innehåll. Tänk ”VM i fotboll” eller ”Politik”, typ. Alltså just den sorteringspresentation som varit de traditionella mediernas stora fördel.

Facebook,test

När all journalistik blir mer tillgänglig på Facebook, när posterna där prioriteras och segmenteras ungefär så som etablerade publicistiska medier låtit göra i några hundra år, blir nog Facebook än en mer relevant nyhetsförmedlare för många.

Och då ska man komma ihåg att det är dubbelt – dubbelt! – så många svenskar som använder Facebook, som är kunder hos Sveriges största tv-distributör.

Youtube är idag den största tv-aktören i Sverige, större än både SVT och TV4, men min gissning är Facebook kommer att bli nummer ett. Allt kommer att förändras i tv-branschen.